Ministrul Mediului: Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus vor fi lansate la începutul lunii februarie. Bonus de 1.500 de lei pentru mașinile mai vechi de 15 ani

Ministrul Mediului, Tánczos Barna, a anunţat, joi, că luna viitoare vor fi lansate programele Rabla Clasic şi şi Rabla Plus, bugetul pentru anul 2022 fiind cel mai mare din istoria acestui program şi depăşind 1,2 miliarde de lei. Ministrul a precizat că până la finalul lunii ianuarie va fi terminată analiza pe dosarele depuse anul trecut în vederea accesării de vouchere prin cele două programe.

Preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), Lóránd‑Árpád Fülöp, a anunţat că pentru fiecare maşină casată prin programul Rabla se acordă un bonus de vechime de 1500 de lei valabil dacă autoturismul este mai vechi de 15 ani şi este cel mult Euro3, informează news.ro.

Pentru Rabla Plus, se adaugă astfel la cei 45.000 de lei voucher încă 1500 de lei bonus de vechime dacă maşina casată îndeplineşte cele două condiţii.

„Maşina casată trebuie să fieînmatriculată în România cel puţin de şase ani”, a adăugat preşedintele AFM.

În ceea ce priveşte posibilitatea de a preda două maşini pentru achiziţionarea uneia, ministrul Mediului, Tánczos Barna, a menţionat că beneficiarul are posibilitatea de a cumpăra o a doua rablă pe care să o caseze.

În schimb, în cadrul acestui program nu se emit vouchere, aşa încât acestea nu pot fi tranzacţionate.

Tánczos Barna a precizat că ţinta programelor este de a înnoi, anul acesta un număr comparabil de autoturisme cu cel din anul anterior, autorităţile dorind să crească numărul maşinilor mai vechi de 15 ani care să fie casate.

„Cel mai important este că pentru electrice şi hibrid plug-in este obligatorie predarea unei maşini. Acolo anul trecut am avut un bonus de 45.000 de lei fără obligaţia de a scoate din circulaţie o maşină poluantă şi am decis anul acesta să schimbăm acest principiu şi acolo să fie obligatorie casarea minim a unei maşini şi posibilitatea de a mai preda una în cazul în care poate să achiziţioneze cineva încă o maşină veche pe care o scoate din circulaţie. În rest, condiţiile au rămas aceleaşi: maşina trebuie să fie înmatriculată, să fie cu inspecţia tehnică făcută, trebuie să fie scoasă practic din circulaţie nu trebuie să fie o maşină care rugineşte de 20 de ani undeva, într-o curte”, a explicat ministrul.

Pentru autoturismele hibrid plug-in sprijinul financiar în cadrul programului este de 20.000 de lei.

Ministrul Mediului a menţionat că ministerul pe care îl conduce doreşte să cumpere un autoturism electric pentru care trebuie să „stea la coadă” nouă luni, din cauza crize conductorilor care afectează industria auto la nivel mondial.
În acest context, ministru afirmă că tot ce pot face autorităţile este să adapteze programele Rabla condiţiilor din piaţă.

Conform datelor prezentate de preşedintele AFM, în anul 2021 prin programul Rabla Clasic au fost solicitate 51.665 de maşini pentru persoane fizice şi 16.515 maşini dintre care 13.000 aprobate la persoane juridice. Prin Rabla Plus au fost solicitate 8500 de vehicule de către persoane fizice şi 7728 de maşini aprobate din 9138 solicitate pentru persoane juridice.
ŞTIRE INIŢIALĂ: ”Per total, au fost aprobate la finanţare în jur de 80.000 de autoturisme care au fost cumpărate deja sau vor fi cumpărate prin Rabla Clasic şi Rabla Plus. Este o creştere semnificativă faţă de anii anteriori, pentru că am suplimentat de două ori bugetul celor două programe, am ajuns la un buget de peste un miliard de lei pe anul 2021 şi contribuţia programului pentru întinerirea parcului auto a devenit şi mai importantă şi mai mare prin acest buget. În 2022 vom lansa acest program la începutul lunii februarie. Este, după mulţi ani, primul an când programul se lansează la începutul anului. (…) de asemenea, este prima dată când planificăm implementarea celor două programe pe trei ani”, a anunţat, joi, ministrul Mediului, Tánczos Barna, într-o conferinţă de presă.

Ministrul Mediului a menţionat că astfel este asigurată predictibilitate şi implementarea unor politici publice astfel încât rezultatul scontat – cel al scoaterii din circulaţie a cel puţin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani, până în 2026 – să fie atins.

”Vom asigura, în 2022, cel mai mare buget pe care l-a avut vreodată Rabla Clasic şi Rabla Plus şi acest buget va fi de peste 1,2 miliarde de lei. Este de asemenea, prima dată când închidem anul precedent în luna ianuarie, este prima dată când toate cererile depuse în cursul anului precedent, până la sfârşitul lunii ianuarie vor fi analizate, aprobate, cele care nu sunt complete respinse, cele care sunt complete – aprobate şi vor intra în finanţare”, a adăugat ministrul.

Tanczos a menţionat că programul a fost etapizat pe apeluri lunare de depuneri de cereri, pentru ca toţi beneficiarii să primească răspuns în cel mult o lună de la depunerea dosarelor.

Una dintre modificări constă în faptul că pentru o maşină cumpărată pot fi predate spre casare două autoturisme mai vechi de 15 ani.

Ministrul anunţă că anul acesta a fost crescut bonusul de casare, putându-se ajunge la 16.500 de lei dacă beneficiarul predă la casare două autoturisme ambele mai vechi de 15 ani, el urmând a primi primă de 1500 de lei pentru emisii scăzute şi 3000 de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid.

Pentru anul următor bugetul va fi majorat cu 10% faţă de anul în curs iar în 2024 bugetul va cunoaşte o nouă majorare de zece procente, anul 2024 fiind primul în care programul Rabla Plus va beneficia de un buget de peste un miliard de lei.

Bugetul pentru Rabla Clasic va fi redus treptat, fără a se ajunge însă la o scădere sub bugetul din anul 2021, a adăugat ministrul.

”Şi în 2024 bugetul pentru Rabla Clasic va fi mai mare decât bugetul pe care l-am avut pentru anul trecut”, a precizat Tánczos.

În cei 18 ani de existenţă a programului peste 700.000 de autoturisme au fost cumpărate cu finanţare prin diversele forme ale acestui program.