MAI anunță modificări privind eliberarea cărților de identitate. Raisa Enachi (AUR): Verificarea la domiciliu ridică semne de întrebare

Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că se vor face o serie de modificări privind eliberarea cărților de identitate. Astfel, personalul serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor va verifica dacă solicitantul unui document de identitate locuieşte în mod statornic în imobilul la care cere stabilirea domiciliului. Deputata Raisa Enachi atrage atenția că această verificare limitează drepturile garantate prin Constituția României.

Prin această procedură, statul își propune să dețină un control extins asupra cetățenilor, începând cu dreptul de a ști unde locuiește și finalizând cu cel de a circula liber, fie că vorbim aici de relațiile de familie, de relațiile de muncă sau de simple călătorii. „Se dorește controlul fiecărei acțiuni a cetățeanului, de fapt se urmărește un singur scop, iar aici discutăm despre dreptul de a limita dreptul la libera circulație și dreptul la inviolabilitatea și identitatea ca persoană”, precizează Raisa Enachi. Ea subliniază că, potrivit legislației în vigoare, nu există norme referitoare la numărul maxim al persoanelor care pot locui la aceeași adresă.

De asemenea, deputata consideră că această verificare la domiciliu ridică semne de întrebare: devine cetățeanul un posibil infractor? Cum va verifica polițistul situația din teren, ținând cont că vorbim despre încălcarea dreptului inviolabilității domiciliului? Ce se întâmplă dacă acel cetățean nu este la domiciliu în momentul verificării? Raisa Enachi avertizează că scopul aceste inițiative este acela de a anula cartea de identitate pentru românii din diaspora.

Având în vedere situația expusă mai sus, deputata AUR Raisa Enachi a solicitat prim-ministrului Nicolae Ciucă să clarifice de ce este necesar un asemenea mecanism și să transmită răspunsuri la următoarele întrebări:

  1. Există stipulată în Constituția României o limită a numărului de cetățeni care figurează la o adresă?
  2. Care este modalitatea de verificare a cetățenilor români la domiciliu, dacă nici măcar recensământul nu a putut fi realizat la nivel european cu toate că a costat statul român mulți bani?
  3. Care sunt competențele și limitele poliției în a efectua aceste verificări?
  4. Cum este posibil ca însuși Guvernul să ia decizii împotriva cetățenilor săi? Nu considerați că este un abuz?
  5. Dacă toți cetățenii unui sat figurează la aceeași adresă de domiciliu, se va recurge la anularea cărților de identitate pentru un întreg sat dacă nu există denumiri de străzi și număr al casei în care locuiesc cetățenii?
  6. Având în vedere faptul că cetățenii români au fost alungați din România din cauza lipsei locurilor de muncă, veți limita și radia domiciliul din simplul fapt că nu locuiesc acolo?
  7. Când polițistul vine în vizită să verifice fie proprietatea, adresa de corespondență sau domiciliul acestuia, trebuie să fie cetățeanul fizic la domiciliu? Ce se va întâmpla în cazurile când cetățenii nu vor fi fizic acasă? Polițistul se va baza pe declarațiile vecinilor?
  8. Intenția „statului” de a verifica cetățenii este un abuz în viziunea mea, dar a Dvs.?
  9. Ce se consemnează în procesul-verbal de verificare?
  10. Care sunt limitele competenței unui polițist în acest caz?
  11. Cine va achita prejudiciile, pagubele pentru aceste abuzuri deoarece cetățenii lezați în drepturi se vor adresa la Curtea Europeană a Drepturilor Omului?