Grindeanu le recomanda clienţilor Blue Air rămaşi pe aeroportuirle din străinătate să se descurce

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, vicepremierul Sorin Grindeanu, le-a recomandat, joi, clienţilor companiei Blue Air care au de suferit ca urmare a anulării curselor aeriene spre România să încerce să găsească „alte variante de a veni înspre casă” căci TAROM nu are cum să efectueze toate zborurile anulate de Blue Air, scrie Agerpres.

Grindeanu a declarat într-o conferinţă de presă susţinută la Turnu Măgurele, că repatrierea tuturor românilor care aveau bilete la cursele Blue Air este imposibilă, „pentru că nu tot timpul putem găsi sau TAROM să poată găsi echipaj, avion sau înţelegere în aeroporturile respective”.

„Îi îndemn pe toţi cei care sunt păgubiţi de către Blue Air să depună cereri de despăgubire, conform regulamentelor europene şi aşa cum se practică, şi să încerce să găsească alte variante de a veni înspre casă, pentru că nu tot timpul putem găsi sau TAROM să poată găsi echipaj, avion sau înţelegere în aeroporturile respective. Să depună cereri de despăgubire, să primească banii înapoi şi să îşi găsească şi rută alternativă de întoarcere”, a declarat Grindeanu.

Reamintim că potrivit USR, situaţia de acum de la Blue Air este opera PSD şi PNL. Potrivit lui Cătălin Drulă, în toamna anului 2020, ministrul Lucian Bode – predecesorul lui Drulă la Ministerul Transporturilor – a iniţiat OUG 139/2020 prin care statul, prin EximBank, a dat 300 de milioane de lei companiei Blue Air, bani pe care statul nu-i va mai recupera.

Cătălin Drulă a dezvăluit că, la momentul respectiv (15 octombrie 2020), ministrul Finanţelor Florin Cîţu şi-a luat concediu şi nu a semnat hotărârea de guvern (HG 862/2020) privind garanţiile pentru acest împrumut. În locul său a semnat Sebastian Burduja, atunci secretar de stat, actual ministru al Digitalizării.

Preşedintele USR a afirmat că statul nu va mai vedea niciodată înapoi aceşti bani din cauza garanţiilor fără valoare care au fost acceptate pentru acordarea acestui împrumut: „Şase aeronave vechi, care costă toate la un loc aproximativ 10 milioane de lei, şi un teren în pădure, la Băneasa, care nu e construibil”.

„Aici e treaba autorităţilor, să se uite cum s-au putut da acele garanţii, să îl cheme puţin pe domnul Burduja să explice cum a semnat şi a dat 300 de milioane de lei ale statului pentru şase epave şi o pădurice. Cum s-a ocupat domnul Grindeanu în ultimele 12 luni de jobul pe care îl are? E nevoie de investigaţii, pentru că este un tun ce s-a întâmplat aici”, a declarat liderul USR.

Conform ordonanţei din 2020, în acest moment, statul ar trebui să devină proprietar pe 75% din compania falimentară Blue Air. Această participaţie a statului ar fi trebuit gestionată de Ministerul Transporturilor. Cătălin Drulă a afirmat că „domnul Grindeanu, ministrul Transporturilor, adică şi «ministrul zborurilor», ar fi trebuit să nu doarmă nopţile ştiind de această situaţie”.

Ce a făcut însă Sorin Grindeanu?
„A mutat mortul din casa lui în altă parte, lăsându-i pe oameni să-şi cumpere încă patru luni bilete pentru nişte curse despre care ştia că nu vor mai fi efectuate. Iar pentru asta trebuie să răspundă”, a punctat preşedintele USR.

În luna mai, în legea de adoptare a acestei ordonanţe, Grindeanu şi-a inserat prin PSD-iştii din Parlament un amendament care mută gestionarea acestei participaţii a statului din Ministerul Transporturilor la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS).

„Deci Sorin Grindeanu încă de acum patru luni s-a pus la adăpost printr-un amendament introdus în Parlament în legea de aprobare a ordonanţei. Astfel, în momentul executării garanţiilor pentru împrumut, ordonanţa prevedea că Transporturile devin reprezentantul statului ca acţionar majoritar Blue Air, o prevedere firească, fiind o companie aeriană. Grindeanu a mutat mortul şi participaţia statului va fi gestionată de AAAS, instituţia care gestionează toate epavele tranziţiei. Deci Grindeanu ştia ce urmează, dar n-a spus şi românilor.

Grindeanu avea o obligaţie de due-diligence, să nu lase oamenii să ajungă în situaţia asta disperată, blocaţi prin aeroporturi, cu banii daţi. Erau nişte obligaţii ale Ministerului Transporturilor stipulate în respectiva ordonanţă, Ministerul are şi un reprezentant în Consiliul de Administraţie al Blue Air, tocmai ca urmare a acestui mega-împrumut dat de statul român, pentru a se asigura că lucrurile sunt în regulă”, a explicat Cătălin Drulă.

În acest moment, compania este falimentară, afirmă preşedintele USR, iar „cuiul din coşciugul acestei companii” a fost poprirea pe toate conturile Blue Air. „Practic, statul a ţinut această companie pe aparate. Iar aparatele au fost scoase din priză în mod bizar de către ministrul Mediului, Barna Tanczos, care apoi a răspuns negativ solicitărilor făcute de premierul Ciucă privind ridicarea popririlor”, a afirmat Cătălin Drulă.