Facturile au explodat: au fost cu cel puţin 25% mai mari la energie, uneori chiar 100% / mulți români au răbdat frig

Peste o treime dintre români (37%) consideră că investiţiile în infrastructura energetică ar reduce costurile cu energia pentru populaţie, în condiţiile în care, în 2022 şi primul semestru al acestui an, mulţi s-au plâns de facturile mai mari la energie, costurile înregistrând un avans şi de 100% în unele cazuri, faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, relevă rezultatele unui sondaj, publicat recent, relatează Agerpres.


Conform datelor centralizate de CIS Gaz, una dintre cele mai importante companii româneşti active în industria gazelor naturale, la ora actuală aproape două treimi (64%) dintre respondenţi au declarat că îşi asigură încălzirea cu centrală proprie pe gaze naturale. De asemenea, peste 82% dintre cei chestionaţi au subliniat că facturile din iarnă au fost cu cel puţin 25% mai mari decât în iarna anterioară, iar aproape 80% susţin că impactul asupra bugetului familiei a fost puternic sau foarte puternic.

Printre măsurile care ar trebui luate pentru a atenua impactul facturilor la nivelul populaţiei, în afară de investiţiile în infrastructură (37%), ar fi o mai bună izolare a locuinţelor (44,3%), care ar duce la creşterea eficienţei energetice, şi acordarea de ajutoare suplimentare pentru instalarea unor panouri solare (33,7%).

Au răbdat frigul
Potrivit sondajului, aproximativ jumătate dintre români susţin că au redus temperatura din locuinţă pentru a face faţă costurilor ridicate, în timp ce 38,6% au redus bugetele alocate altor cheltuieli, iar peste 24% au investit pentru a reduce pierderile de energie ale locuinţei.

În opinia participanţilor la cercetarea CIS Gaz, încălzirea (52,6%) şi electrocasnicele mari (30,2%) sunt considerate cele mai mari consumatoare de energie din casa lor, iar cele mai importante pierderi de energie ar avea loc prin ferestre/uşi (32,5%) şi pereţi (27,8%).

Sondajul CIS Gaz privind percepţia românilor asupra problemelor sistemului energetic a fost desfăşurat, la nivel naţional, în iunie 2023 prin platforma iVox, pe un eşantion total de 1.383 de utilizatori de Internet din România.

Din totalul eşantionului intervievat, puţin peste 50% sunt bărbaţi (dintre care aproape jumătate au vârsta de cel puţin 45 de ani), iar mai mult de 86% locuiesc în mediul urban.