Edilul Clujului: “Cetăţenii să nu intre în panică. Nu toate străzile vor fi blocate traficului auto”

Unele străzi din oraș se vor transforma parţial în spaţii pentru pietoni, mașinile vor fi scoase de pe trotuare, iar proiectele de reamenajare urbană vor fi duse și în cartiere, explică primarul Emil Boc. 

Acesta vrea ca în 30 de ani orașul să devină un oraș nepoluat, conform Bursa. “Îmi doresc ca până în 2050 să îndeplinim cerinţa UE de a fi un oraş neutru din punct de vedere climatic. E un obiectiv nou pe care ne propunem să-l atingem cât mai repede cu putinţă.

Avem în plan măsuri care ţin de reabilitarea termică a blocurilor de locuit şi a clădirilor publice, extinderea spaţiilor verzi, diminuarea transportului poluant, mecanisme şi tehnologii verzi care să înlocuiască tehnologiile poluante”.

„Scoatem tot traficul nenecesar din oraș”

„Avem câteva proiecte majore de investiţii, dezvoltarea oraşului nu mai poate fi gândită strict în actualele graniţe administrative. Aceste proiecte sunt trenul metropolitan şi metroul, centura metropolitană şi conectarea Clujului la Autostrada Transilvania.

Proiectul integrat al metroului şi trenului metropolitan îşi propune să contureze viitorul Clujului pentru mai multe investiţii, pentru mai multe locuri de muncă bine plătite şi pentru asigurarea mobilităţii locuitorilor din întreaga zonă metropolitană.

Avantajul este că avem deja infrastructură pe teren, calea ferată şi proiectul Ministerului Transporturilor de modernizare a căii ferate între Cluj şi Episcopia Bihor. Centura metropolitană şi conectarea Clujului la autostradă, proiect realizat în parteneriat cu Guvernul României, vor scoate tot traficul nenecesar din oraş”.

Pierzătorii care se cred câștigători

“Direcţia de dezvoltare a Clujului ne poziţionează ca un puternic hub al inovării şi oraş al clusterelor, dar şi ca un centru de excelenţă pentru industriile creative. Cluj-Napoca s-a calificat în finala competiţiei pentru titlul de Capitala Europeană a Inovării 2020, alături de alte oraşe europene precum Milano, Valencia şi Viena.

Chiar dacă nu am câştigat acest titlu, faptul că oraşul nostru a ajuns în finală şi a fost primul din Europa de Est ajuns pe lista scurtă în cadrul competiţiei ne reconfirmă dimensiunea de oraş al inovării, axat pe cercetare, dezvoltare,  utilizarea tehnologiei pentru creşterea calităţii vieţii cetăţenilor municipiului”.

Mai puține mașini, mai mulți pietoni

„În ultimii ani, primăria a demarat ample proiecte de reamenajare urbană în diverse zone din centrul municipiului, proiecte bazate pe principiile oraş pentru pietoni şi verde. Pe termen mediu şi lung, prin programul oraş pentru pietoni, primăria şi-a propus ca astfel de proiecte să ajungă treptat în toate cartierele oraşului.

Cetăţenii să nu intre în panică şi să înţeleagă faptul că atunci când vorbim despre pietonalizare nu înseamnă că toate vor fi blocate traficului auto. Unele străzi se transformă parţial în spaţii pentru pietoni, altele vor fi “shared space”, scoatem maşinile de pe trotuare, regăsim mai mult spaţiu pietonal. Vom asigura fluenţa auto atât cât este nevoie, dar creăm şi spaţiu pentru pietoni şi piste pentru biciclete”.

Senzori și stații de măsurare a poluării

Calitatea vieţii la Cluj-Napoca urmează directiva generală a Europei, având la bază trei dimensiuni: verde, digitală şi de rezilienţă. Am demarat deja un amplu program de investiţii în amenajarea de noi spaţii verzi, denumit Clujul Verde.

Prin acest program ne propunem să amenajăm peste 100 ha de spaţii verzi noi, 100.000 de noi arbori, montarea unor reţele de senzori şi staţii pentru măsurarea calităţii aerului, apei şi solului, precum şi realizarea unor culoare verzi de mobilitate sustenabilă pe malurile cursurilor de apă din zona metropolitană.

Astăzi deja jumătate din flota de transport a oraşului este nepoluantă, însă ne dorim ca 100% din aceasta să devină nepoluantă. În acest sens, Primăria Cluj-Napoca introduce în circulaţie în continuare troleibuze, tramvaie, autobuze electrice, dar avem şi marile proiecte pentru metrou şi tren metropolitan”.

Pandemia întârzie asfaltul în Lomb

“Trăim vremuri excepţionale și trebuie să fim uniţi în comunitate. Oraşul nostru, la fel ca întreaga ţară, întreaga lume se luptă să depăşească efectele medicale, economice şi sociale ale pandemiei de coronavirus. Am amânat finalizarea unui proiect şi am redirecţionat 16 milioane de lei către educaţie şi sănătate. Era vorba despre drumul Lomb, care va facilita accesul către Centrul Regional de Excelenţă pentru Industrii Creative”.

“Aplicăm politici publice orientate spre crearea de noi locuri de muncă şi oferirea de facilităţi fiscale pentru investitori. O pârghie este acordarea de facilităţi fiscale prin schemă de ajutor de minimis pentru investitorii din parcurile industriale şi pentru susţinerea construirii de clădiri cu clasa energetică A.

Pentru a veni în sprijinul potenţialilor investitori, am dezvoltat proiectul Cluj Business, un portal destinat creşterii vizibilităţii Clujului pe harta oraşelor europene deschise pentru investiţii, o platformă informaţională prin intermediul căreia investitorii obţin repede, pragmatic şi relevant răspunsurile pe care le aşteaptă”.