Dan Tanasă (AUR): Calea navigabilă pe Olt, lăsată în paragină

În timp ce alte state europene se pot lăuda cu peste 100 de râuri navigabile, România nu a realizat nici măcar un astfel de proiect, deși transportul pe apă este mult mai ieftin și ecologic. Râul Olt ar fi trebuit să devină navigabil încă din 1995, potrivit unui proiect ce urma fie realizat pe model occidental. Nu doar că această inițiativă nu a mai fost finalizată, însă tot ce a fost realizat a fost lăsat în paragină sau a fost vandalizat.

Dan Tanasă aduce în atenția miniștrilor Sorin Grindeanu (Transporturi) și Adrian-Ioan Veștea (Ministerul Dezvoltării) acest proiect abandonat de guvernanți și solicită explicații – de ce sunt astfel de proiecte abandonate, în ciuda importanței lor?

„Proiectul vizat avea în vedere ca în 1995 Oltul să devină un râu navigabil, dar șantierul a fost închis după revoluția din decembrie 1989. Cinci dintre cele șase ecluze prin care urmau să treacă șlepurile sau alte ambarcațiuni fuseseră construite, la momentul evenimentelor sângeroase din 1989. În ultimele decenii, ecluzele au fost vandalizate de hoții de fier, iar ce a mai rămas este măcinat de rugină. Calea navigabilă urma să aibă o lungime de 86 de kilometri, de la Dunăre până la Slatina.


Scopul investiției era asigurarea municipiului Slatina și comunelor din regiune posibilitatea de a transporta rapid și eficient pe apă materii prime și cereale. Important de menționat faptul că orașul Slatina era recunoscut la nivel european drept cel mai important centru de producție a aluminiului din sud-estul continentului”, a precizat deputatul Dan Tanasă în solicitările transmise celor doi miniștri.

Acesta menționează că reluarea și finalizarea unui astfel de proiect este esențială, având în vedere că transportul pe apă este de opt ori mai ieftin decât cel feroviar și mult mai ecologic. În acest context, Dan Tanasă solicită răspunsuri la următoarele întrebări:

  1. Care este situația actuală al canalului de pe râul Olt?
  2. De câte canale navigabile dispune România în moment actual și câți kilometri însumează acestea?
  3. Există proiecte noi de infrastructură în momentul de față care să privească realizarea canalelor navigabile pe râurile țării?
  4. Din ce cauză se lasă în paragină proiectele care erau aproape de finalizare?
  5. Din ce cauză nu s-a anunțat niciun plan concret referitor la râul Olt, având în vedere că este unul dintre cele mai mari râuri din România (614 km.)?
  6. Există intenții de a prelua în gestiune obiectivul pentru a investi și a-l pune în valoare?