Ce se întâmplă cu clienții Enel din România după vânzarea activelor către grecii de la PPC

În urma anunțului Enel că a semnat contractul de vânzare a activelor din România cu grecii de la PPC, mulți clienți se întreabă ce se va întâmpla cu ei și dacă le vor crește tarifele.

Deși informațiile privind vânzarea activelor din România de către Enel au fost vehiculate de câteva luni, certitudinea semnării actului a stârnit îngrijorare printre români, conform Adevarul.

„După ce expiră compensarea de la Guvern, numai bine pică motiv dublu pentru explozia prețurilor. La noi e posibil orice!”, spune un client.

„Acum vin grecii să ne factureze curentul produs de noi, pe cheltuiala noastră.(…) Exact ca intermediarii din piețe, care cumpără ieftin de la producător și ne vând nouă la tarabe la preț dublu! Doar că la cu totul alt nivel”, a spus un altul.

„Să nu aibă soarta Romtelecom, Doamne ferește! Eu mă tem de greci și când fac cadouri”, spune un alt client.

Pentru a liniști spiritele și a răspunde întrebărilor cititorilor legate de viitorul contractelor încheiate cu Enel, după ce grecii de la PPC vor prelua oficial clienții, „Adevărul” a obținut o serie de informații care-i privesc direct pe cei 3 milioane de clienți ai Enel.

În primul rând, contractele aflate în vigoare nu pot fi modificate sub nicio formă de viitorii proprietari – grecii de la PPC. „Schimbarea acționariatului la Registrul Comerțului nu schimbă cu nimic contractele”, au declarat pentru „Adevărul” surse avizate.

În al doilea rând, „prețurile energiei electrice sunt plafonate, prin lege, până în 2025. Astfel noii proprietari ai activelor Enel nu le pot modifica nicicum, fără a încălca legea și fără a fi amendați de autoritățile române”.

În al treilea rând, „PPC va fi nevpoit să se supună regulamentelor ANRE, așa cum fac absolut toți furnizorii de energie din România, indiferent de țara de unde provin acționarii”.

Acest lucru înseamnă că:

  • furnizorul are obligația să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, în cazul emiterii facturii cu întârziere, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare;
  • clientul are dreptul să beneficieze de eşalonarea la plată a facturii curente, fără penalități, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi;
  • clientul final are dreptul să i se notifice în mod corespunzător orice intenţie de modificare a condiţiilor/clauzelor contractuale;
  • clientul final are dreptul să fie informat cu privire la consumul real de energie electrică şi la costurile reale, suficient de frecvent, astfel încât să aibă posibilitatea să îşi regularizeze propriul consum de energie electrică;
  • clientul final are dreptul să încheie contracte de energie electrică la preţuri dinamice, cu condiţia să aibă un sistem de contorizare inteligentă;
  • furnizorul are obligația de a deține o pagină de internet prin care pune la dispoziţia clientului final prin acces parolat, gratuit, în timp real şi securizat informații esențiale la datele proprii privind valoarea facturilor emise și istoricul de consum aferent locului de consum propriu, transmiterea indexului autocitit, transmiterea și gestionarea solicitărilor/reclamațiilor, respectiv un ghid cu explicaţii privind elementele din conţinutul modelului de factură de energie electrică utilizat în relaţia cu clienţii.

Toate aceste reguli, aplicate în prezent de Enel, se vor aplica în continuare și de către PPC, conform regulamentului ANRE.

Preluarea efectivă a clienților va avea loc în trimestrul al III-lea din 2023


Enel a semnat joi dimineață contractul privind vânzarea activelor din România cu grecii de la PPC, în schimbul a 1,26 miliarde de euro. Preluarea oficială a celor 3 milioane de clienți ai Enel de către PPC se va face după avizul Consiliului Concurenței, data limită fiind trimestrul al III-lea din acest an.

Grupul Enel este un jucător major în energie în România din 2005, cu activități în distribuția și furnizarea de energie electrică, în domeniul producției de energie din surse regenerabile prin capacități de peste 500 MW operate de către Enel Green Power România, precum și în domeniul serviciilor energetice avansate. Societățile de distribuție ale Grupului în România sunt prezente în trei regiuni importante ale țării, respectiv Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, deservind în total peste 3 milioane de clienți. Enel Energie și Enel Energie Muntenia sunt furnizori majori de energie electrică și gaze naturale, precum și de servicii cu valoare adăugată. În România, Grupul mai are activități prin Enel X în domeniul serviciilor inteligente pentru locuințe, producției de energie la nivelul locului de consum și eficienței energetice, iar prin Enel X Way în domeniul mobilității electrice.

Reprezentanții Enel au declarat. „Toate activitățile operaționale ale Enel în România se desfășoară și vor continua să se desfășoare în mod normal, fără a afecta partenerii și clienții finali care vor beneficia în continuare de toate serviciile și produsele cu care sunt obișnuiți”.