Cum storc marile supermarketuri România? Profituri uriașe, taxe minime, muncitori plătiți prost!

Mișcarea de boicotare a supermarketurilor, promovată de mișcările politice „suveraniste” și de fostul candidat la prezidențiale Călin Georgescu, a readus în prim-plan taxele pe care le plătesc marii retaileri de pe piața alimentară, preponderent rețele străine, acuzația fiind că acestea plătesc zero impozite.

Ministerul Finanțelor dezminte, însă, o astfel de informație, catalogând-o drept profund falsă: potrivit datelor oficiale furnizate marți de ministrul Finanțelor, Barna Tánczos, la RFI România, primii 5 mari retaileri de pe piața alimentară din România au plătit impozite pe profit și pe cifra de afaceri de aproape 1 miliard de lei în 2024, la care se adaugă alte peste 5 miliarde de lei plătite la bugetul de stat cu tot cu accize și alte tipuri de taxe.

La cele 6 miliarde se adaugă contribuțiile și impozitele pe salarii

În România, există peste 4.500 de hipermarketuri, supermarketuri si magazine de discount si cash&carry, iar în întreaga industrie de retail lucrează circa 800.000 de angajaţi, adică un angajat din patru per total industrii. Doar primele 3 lanțuri de retail au peste 70.000 de angajați.

Per total, taxele și impozitele plătite din această activitate reprezintă circa 13% din încasările la stat.

„Nu vreau să generalizez. Anumite companii au politici diferite de a-și ține contabilitatea, de a organiza activitatea și așa mai departe. Tocmai de aceea, statul român a introdus acea taxă pe cifra de afaceri, pentru a contracara încercările unor companii de a lucra fără profit pe o cifră de afaceri foarte mare și de a declara profit foarte mic sau aproape zero. Acele companii plătesc un impozit de 1% pe cifra de afaceri. Deci este un neadevăr că ele nu plătesc impozit”, a afirmat Barna Tánczos, la RFI România.

Ministrul Finanțelor a mai punctat că impozitul pe profit și impozitul pe cifra de afaceri acoperă în mod corect activitatea acestor companii.

Potrivit informațiilor din piață, traficul și vânzările în magazine au fost în limitele normale pentru o zi de luni.

Apelul la boicot a vizat data de 10 februarie și a venit din partea lui Călin Georgescu, fostul candidat la prezidențiale, care i-a îndemnat pe români să nu intre în rețelele de retail străine după modelul acțiunii de protest care a avut loc în mai multe țări din Balcani, printre care Croația, Serbia și Muntenegru.

Mișcarea a fost pornită în Croația de grupul „Halo, inspektore”.

In funcție de cifra de afaceri

  1. Lidl este cel mai mare lanț de supermarketuri din România în funcție de cifra de afaceri obținută în anul 2023. Astfel, în anul 2023, Lidl Discount SRL, firma care operează magazinele Lidl din România, a avut o cifră de afaceri netă de 21,7 miliarde de lei (circa 4,3 miliarde de euro).

În același an, compania din România a avut un profit net de peste 1 miliard de euro și un număr mediu de circa 11.300 de angajați, arată datele de la Ministerul Finanțelor.

Primele magazine Lidl au fost deschise în România în anul 2011. În prezent, lanțul are peste 350 de magazine în toată țara și 6 centre logistice, se arată pe site-ul oficial al companiei. Lidl a fost fondat în 1932, în Germania, și face parte din Grupul Schwarz.
Kaufland

  1. Kaufland România SCS a avut în anul 2023 o cifră de afaceri netă de peste 18,3 miliarde de lei (circa 3,7 miliarde de euro), iar profitul net a fost de aproximativ 865 de milioane de lei. În același an, compania a avut circa 14.300 de angajați.

Fondat în Germania în 1984, lanțul de hipermarketuri Kaufland face parte tot din grupul german Schwarz, care deține și lanțul Lidl. Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu 1.500 de magazine în 8 țări, 148.000 de angajați și o rețea de 177 de magazine în România, se arată pe site-ul companiei.
Profi

  1. Profi Rom Food SRL se află pe locul 3 în acest clasament cu cele mai mari lanțuri de supermarketuri din România. În anul 2023, a avut o cifră de afaceri netă de 12,9 miliarde de lei (în jur de 2,6 miliarde de euro).

În acel an, compania nu a avut profit, înregistrând pierderi de peste 200 de milioane de lei (40 de milioane de euro). Potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor, numărul mediu de angajați din 2023 a fost de aproape 10.000 de persoane.

Lanțul Profi are în jur de 1.800 de magazine în 700 de localități din România. Rețeaua operează atât magazine proprii, cât și partener, în format Super, City, GO și Loco, potrivit site-ului companiei.

Lanțul de supermarketuri este deținut de compania olandezo-belgiană Ahold Delhaize, care deține și magazinele Mega Image din România.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *