Ce crede arhitectul Şerban Ţigănaş despre metroul de un miliard de euro de la Cluj-Napoca

Arhitectul clujean Şerban Ţigănaş, fost preşedinte al Ordinului Arhitecţilor din România (2010-2018), susţine că proiectul metroului clujean este doar o parte a soluţiei pentru mobilitatea oraşului.

O linie de metrou care va străbate Cluj-Napoca de la est la vest, pe o distanţă de circa 14 km, ar costa circa 1 miliard de euro şi ar fi gata în 11 ani, se arată în studiul de fezabilitate al primăriei.

„Aici este o mare discuţie despre metrou, eu, personal, sunt considerat un adversar al metroului, dar nu este aşa. Nu sunt un adversar al metroului, sunt o persoană care a pus mereu semne de întrebare în faţa certitudinii cu care a fost propusă această variantă de rezolvare a problemei mobilităţii în Cluj-Napoca.

Eu am fost circumspect în faţa acestui „Evrika!”, am găsit soluţia, care plutea aer sau se târa pe sub pământ, iar acum că am descoperit-o, clujenii trebuie fiţi fericiţi că problema se va rezolva. Dar ce facem, aşteptăm 11 ani? Asta am comentat în permanenţă, nu că metrou nu este o soluţie, ci faptul că e exploatat politic şi menit să ne atragă atenţia de la problemele reale care de fapt nu se rezolvă”, a susţinut Ţigănaş.

Arhitectul este de părere că investiţia în metrou este una benefică, dar este doar o componentă a sistemului de mobilitate, care trebuie să ţină seamă nu numai de axa est-vest, ci şi de celelalte direcţii de dezvoltare ale Clujului, conform adevarul.ro.

În ceea ce priveşte studiul de fezabilitate, conform căruia linia de metrou va costa aproape 1 miliard de euro, Ţigănaş a susţinut că „orice studiu de fezabilitate, mai ales când nu are termen de comparaţie, se bazează pe date puţine.

Eu mă aştept ca un proiect tehnic detaliat să vină probabil cu alte date, în principiu mai mari. Hai să facem ale tipuri comparaţii: cât costat „centura de diamant” (centura ocolitoare a Clujului, pe tronsonul Vâlcele-Apahida, estimată iniţial la 60 de milioane de euro care a ajuns să coste 140 de milioane, n. red.).

Când ne referim la o lucrare pe sub pământ foarte dificilă, şansele sunt foarte mari să dăm de probleme. Și la Bucureşti una dintre cauzele principale pentru prelungirea termenului au fost problemele apărute după începerea lucrărilor. E foarte bine că s-a făcut acest studiu, dar eu l-aş privi cu rezerve şi aş pune bani deoparte”.

Ţigănaş a mai susţinut că în 11 ani, cât este termenul pentru realizarea metroului, ar putea exista mutaţii spectaculoase în trafic la Cluj-Napoca, care pot solicita alte tipuri de soluţii. Întrebat dacă vom avea metrou în 11 ani la Cluj-Napoca, Ţigănaş a susţinut: „Hai să zic, da, vom avea, dar nu ne va folosi chiar atât de mult pe cât speră cei care s-au bucurat de auzul acestui cuvânt”.