Acces la educație pentru copiii ucraineni. Rodica Boancă (AUR): Să-i integrăm în învățământul din România

Zilnic sute și mii de refugiați trec granița de stat și fug efectiv în România, din calea războiului și a morții. Dintre aceștia, o bună parte sunt copii care și-au lăsat tatăl să lupte contra invadatorului rus. În acest context este foarte important ca statul român să le asigure accesul la educație și să-i integreze în colectivul format de școlari de vârsta lor, susține deputata AUR Rodica Boancă, care se adresează pe această cale ministrului Educației Sorin Cîmpeanu pentru a face posibilă înscrierea copiilor şi tinerilor refugiaţi din Ucraina în sistemul de învăţământ românesc.

Suferința copiilor este dublă pentru că în primul rând, cei mai mulți urmează să petreacă o perioadă de timp fără tată și apoi pentru faptul că educațional vor avea lipsuri față de alți copii de seama lor. Deși suntem convinși că întreg sistemul educațional românesc are mari lacune, este esențial să se facă eforturi pentru cooptarea elevilor sau studenților veniți din Ucraina în rândul școlilor românești. Domnule ministru, câte cereri au fost primite partea părinților sau a tutorilor pentru asistență în materie de educație pentru copiii refugiați și dacă are sistemul educațional românesc capacitatea să asigure un mediu proprice educației pentru elevii sau studenții care trec granița din Ucraina?”, a declarat Rodica Boancă.

În România există 45 de şcoli şi 10 licee în care se predă în limba ucraineană, în opt judeţe.

Art. 20 din Legea Azilului prevede faptul că pentru refugiaţi va fi acordată cea mai favorabilă formă cu privire la accesul în sistemul de educaţie pentru cei care beneficiază de azil, având în vedere Convenţia de la Geneva care, la articolul 20, spune că pentru învăţământul primar refugiaţilor trebuie să li se acorde aceleaşi drepturi ca şi cetăţenilor români, iar pentru celelalte forme de educaţie, este vorba despre nivel liceal şi universitar, cea mai favorabilă formă posibilă.