Feroviarii moldoveni ies la proteste în toată țara. N-au primit salariile de câteva luni

Republica Moldova. Angajații întreprinderii Calea Ferată din Moldova vor ieși vineri, 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și a Președinției. Totodată, ei anunță proteste și la nodurile feroviare din Ocnița, Bălți, Ungheni, Bender, Basarabeasca și Giurgiulești.

Feroviarii au ajuns în culmea disperării

Președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, Ion Zaporojan, susține că feroviarii au ajuns deja în culmea disperării. Potrivit lui, unii angajați nu și-au mai primit lefurile de 4 luni. Cu toate astea, toate revendicările pe care le-au avut până acum, nu au fost auzite de autorități.

”În plină iarnă, angajații CFM nu își pot asigura strictul necesar pentru sezonul rece. Ei nu au resurse financiare pentru traiul zilnic și sunt nevoiți să contracteze credite pentru a-și întreține familiile, asigurându-le hrană, îmbrăcăminte, încălțăminte și medicamente”, a scris președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, Ion Zaporojan.

Tot astăzi, aflată într-o vizită în teritoriu, președinta Maia Sandu a fost întrebată de către o angajată a CFM cum să trăiască cu 4 mii de lei, bani pe care nu i-a văzut de 6 luni. Șefa statului i-a răspuns că este o mare problemă și că așteaptă o soluție în acest sens de la noul ministru al Infrastructurii.


Revendicările feroviarilor

Feroviarii solicită autorităților majorarea salariului minim din cadrul întreprinderii de la 3500 de lei, la 5500 de lei. Totodată, ei cer Guvernului să se implice în achitarea urgentă a restanțelor salariale și compensarea pierderilor cauzate de întârzieri. O altă revendicare a feroviarilor este ca autoritățile să respecte legislația în vigoare, în ceea ce-i privește.

În cazul în care nu vor fi întreprinse măsuri urgente, angajații CFM, vor fi nevoiți să-și suspende contractele individuale de muncă.

Cum s-a ajuns la această criză

Situația de la Întreprinderea Calea Ferată a Moldovei a început să se agraveze în august 2022. Atunci, tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Asta a dus la diminuarea veniturilor CFM și la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților. Aceștia au ajuns să nu-și primească lefurile și câte jumătate de an.

În 20224, CFM a decis să instituie un program de doar patru zile lucrătoare pe săptămână. Întreprinderea și-a motivat decizia prin scăderea semnificativă a volumului de transport de mărfuri. În încercarea de a reduce povara financiară și de a achita parțial datoriile salariale, CFM a scos la licitație vagoanele și piesele vechi. Aceste măsuri s-au dovedit a fi insuficiente pentru redresarea situației.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *