Trenul viitorului? Mai degrabă fantoma trecutului! Alstom, încă un proiect mort, cu două curse pe zi!
Deși ar fi trebuit să facă în total patru drumuri pe zi – două dus, două întors, între București și Brașov – primul tren nou cumpărat de statul român în ultimii 20 de ani face doar două curse zilnic, deși circulă cu paageri din luna noiembrie. Motivul, a explicat operatorul CFR Călători, este că Alstom a cerut ca trenul să fie adus zi de zi în depou după două curse, pentru a remedia unele probleme ce apar la sistemele de bord.
Prima cursă făcută cu pasageri de trenul Alstom Coradia Stream a fost pe 20 noiembrie, până la jumătatea lui decembrie au fost două curse pe zi între București și Brașov (una dus, una întors), iar după 15 decembrie ar fi trebuit să fie patru curse pe zi, însă tot două au rămas. Pe celelalte două, CFR Călători a pus un timp trenuri clasice locomotivă+vagoane.
Deși au fost produse câteva trenuri din contractul cu ARF pentru România, doar UN singur tren circulă cu pasageri și al doilea ar putea intra în circulație la primăvară, însă date fiind numeroasele amânări, orice estimare este riscantă. Chiar și acest tren are o oră extrem de matinală de plecare din Gara de Nord: 6.31,
Nu am anulat niciun tren Alstom, ci Alstom ne-a solicitat ca rama electrică să intre după ora 11 în depou, fiindcă aveau mici probleme de remediat. Trenul avea și o plecare mai târzie, dar Alstom nu ne-a mai pus rama la dispoziție”, a spus Traian Preoteasa, director general CFR Călători, întrebat la o conferință de presă, despre acest tren nou care circulă prea puțin timp.
Întrebat despre ce probleme ar fi vorba, șeful CFR Călători a spus despre trenul Coradia: „Alstom îl vrea în depou pentru remedierea unor…nici nu le-aș spune defecțiuni, ci ar fi ceva la sistemul de bord. Alstom a solicitat să aducem trenul în depou după cea de-a doua cursă și ni-l dă abia a doua zi”.
Ce alte explicații a dat Alstom? „Ne-au dat câteva explicații tehnice, ne-au spus despre erori de bord, vă spun ce ne-au spus și ei”, a adăugat Traian Preoteasa.
Alstom România nu a comentat spusele celor de la CFR Călători, însă dacă va exista un punct oficial de vedere îl vom publica.
Trenul Coradia pleacă din București Nord la ora 6.31, ar trebui să ajungă în Brașov la 8.59, iar pentru drumul de întors plecarea din Brașov este la 10.25, sosirea fiind programată la ora 12.58 la Gara de Nord. Trenul a avut luni 12 minute întârziere la sosirea în București și doar două minute duminică.
Șeful CFR Călători a mai spus că graficul inițial de livrare prevedea ca 12 rame Alstom Coradia să ajungă în februarie 2024, dar nu sunt sosite nici acum. Un alt act adițional semnat la final de 2024 a modificat graficul de livrare ce prevede ca ramele să fie livrate în 2025. Șeful CFR Călători susține că operatorul a încasat pentru între 2024 venituri mai mici cu cel puțin 30 milioane lei, din cauză că nu au sosit ramele Alstom.
Traian Preoteasa spune că CFR Călători nu a preluat de la Alstom nicio ramă, iar cea care face cele două drumuri în prezent circulă „prin convenție”: „Asta înseamnă că CFR Călători nu are nicio relație contractuală cu Alstom la primirea ramelor și facem totul prin ARF (Autoritata pentru Reformă Feroviară. ARF a preluat-o și ne-a dat-o să operăm cu ea”.
Ar trebui ca până în vară să mai ajungă câteva trenuri Coradia Stream și să poată fi puse și pe București – Constanța, unde va fi cerere mare în sezonul estival. Ar trebui să fie disponibile și locomotive prin PNRR și 14-15 vagoane care să fie utilizate pe Trenurile Soarelui.
CFR Călători explicase vineri că a proiectat odată cu schimbarea de mers de tren 2024-2025 care a intrat în vigoare din 15 decembrie 2024, patru trenuri Interegio compuse din rame Coradia Stream pe relația București Nord-Brașov și retur.
În fapt nu au circulat decât două trenuri compuse din rame Coradia Stream, cele de dimineața (IR 16001 și IR 16002).S-a întâmplat asta din motive indepedente de voința CFR Călători, fiindcă, spunea operatorul, Alstom România nu a mai permis decât circulația a două trenuri Coradia Stream.
CFR Călători preciza și că a pus temporar în circulație două trenuri cu locomotive și vagoane aparținand companiei, pentru ca pasagerii care au cumpărat bilete la trenurile de după-amiază (ce ar fi trebuit să fie deservite cu rama Alstom) să aibă în continuare cu ce merge.
Compania de stat a suplinit temporar absența ramelor Alstom, iar trenurile au fost apoi retrase din circulație (începând cu data de 8 ianuarie trenul IR 16003, respectiv 16 ianuarie 2025 trenul IR 16004).
sursa foto: Facebook/ Ramele electrice Alstom Coradia Stream în România