CFR face profit pe spinarea angajaților! Orele suplimentare tăiate, mecanicii rămân cu resturi!
CFR Călători a încheiat anul 2024 cu un profit de 15 milioane de lei, prima dată după 9 – 10 ani, și nu va mai fi niciodată pe pierdere pe mandatul meu de director general, susţine șeful companiei, Traian Preoteasa.
În plus, el explică de ce a suspendat 200 de trenuri şi cum decizia aceasta va aduce economii de zeci de milioane de lei pe lună.
De ce? Pentru că nu li se vor mai achita mecanicilor ore suplimentare festive, care se plătesc cu 300%.
Într-adevăr, mecanicilor le vor scădea veniturile cu 3.000 – 4.000 de lei, nu salariile. Şeful CFR Călători spune că venitul maxim al mecanicilor a depășit 30.000 de lei!
Iată declaraţiile sale, spicuite de la Agerpres:
- În ultimii 10 ani pierderile lui CFR Călători au fost de ordinul sutelor de milioane. Știrea cu care am vrut să încep astăzi este că, la un an de mandat pe Ordonanța 109 de guvernanță corporatistă, 2024, CFR Călători l-a terminat pe un profit de 15 milioane de lei
- CFR Călători, la prima, să zicem așa, strigare are un profit de 15 milioane de lei, ceea ce nu s-a mai întâmplat în ultimii 9 -10 ani, n-am făcut un calcul exact.
- Probabil vom dezvolta puțin mai târziu dacă e mult, dacă e puțin acest profit. Noi spunem că este un profit și, de anul trecut plecând, pe mandatele mele de director general, bugetul de venituri și cheltuieli al lui CFR Călători nu va mai fi niciodată pe pierdere.
- Am luat și am aprobat în Consiliul de Administrație un set de măsuri care să ducă la reducerea cheltuielilor.
- ceste măsuri au dus și la suspendarea, nu anularea de trenuri.
- Ce înseamnă această suspendare? Înseamnă că sunt reduse 200 de trenuri, dar sunt în zile diferite și în special 30-40% sunt în zilele de weekend.
- Ce ne-a făcut să ducem această suspendare a trenurilor spre weekend? Este adevărat că avem un deficit de mecanici, în special de mecanici, că personalul de exploatare se împarte în mecanici, revizor, șef de tren și alții, unde mai am în activitate cam 100 de persoane care fac cumul de pensie și salariu.
- Probabil că până la sfârșitul anului vom compensa sau, dacă nu, în 2026 și nu cred că vom mai avea angajați care să cumuleze pensie cu salariu la nivel de exploatare.
- Este adevărat că anumiți lideri de sindicat se plâng de această tăiere, dar nu informează corect.
- Informația corectă este că nu s-a tăiat niciun salariu cu niciun leu. Este adevărat că se vor mai diminua veniturile. Veniturile se compun din salariu, sporuri, sporuri festive, sporuri festive suplimentare. Sâmbăta și duminica, deci în weekend, orele suplimentare festive se plătesc cu 300%.
- Noi avem situația călătorilor care plătesc bilet pe absolut orice tren, fiind digitalizată vânzarea de bilete. Aceste trenuri pe care noi le-am suspendat, în afară de faptul că ne puteau duce să plătim cheltuieli salariale majorate, v-am spus și cu 300%, nu au mai mult de 2-3 călători.
- Toate suspendările de trenuri care s-au făcut și sunt publicate au o reducere, să zicem, a numărului de activități cu 3%, maxim 4%.
- La prima strigare, rămâne de analizat, pe luna ianuarie cheltuielile s-au redus cu în jur de 25 – 30 de milioane (de lei – n.red.).
- Bugetul nu va mai fi întocmit pe pierdere. Trebuie să compensăm, că ne place, că nu ne place, anularea facilităților pentru studenți ne costă în buget venituri de aproape 200 – 220 de milioane de lei.
- Trebuie ori să găsim în altă parte veniturile, ori să reducem cheltuielile. Prima etapă care ne-a stat la îndemână va fi reducerea cheltuielilor și o vom face fără probleme.
- Prin măsura suspendării trenurilor, veniturile mecanicilor vor scădea cu 3.000 – 4.000 de lei, deci economiile pe care compania le va face ajung la câteva zeci de milioane de lei pe an, având în vedere că sunt 1.500 de mecanici.
- O să vă dau niște date. Deci venitul brut al mecanicului, nivelul mediu, ajunge la 22.000 de lei. Asta înseamnă vreo 12-13.000 de lei pe net.
- Venitul maxim al mecanicilor a depășit 30.000 de lei.
- Veniturile și nu salariile, fac precizări, scad anulând acele ore care se prestează în festive de weekend.
- Avem 1.500 de mecanici, cred că sunt câteva zeci de milioane de lei pe an.
- Nu voi avea nicio mustrare de conștiință să țin societatea în echilibru. Nu voi da curs niciunei presiuni de a perturba activitatea economică.
- V-am spus, este o companie pe profit astăzi, va rămâne o companie pe profit până la plecarea mea. Când va fi aceasta, vom vedea.
- În ceea ce privește partea financiară criticată peste tot în toată presa și nu numai de neplata orelor suplimentare, nu este adevărat. Respectăm legea întru totul. Dar, precizez din nou, și voi reitera această afirmație, vom respecta legea în interesul lui CFR Călători și nu al cuiva, indiferent cine e acela.
- Vom plăti orele suplimentare și le-am plătit, nu cred că există vreun angajat al căii ferate la CFR Călători care nu și-a primit salariul la zi, nu și-a primit bonurile de masă la zi și, când spun la zi, înseamnă mai devreme, nu la datele prevăzute în contractul colectiv de muncă, sau nu și-au primit veniturile realizate din ore suplimentare.
- Este adevărat că încercăm și, exact ce v-am spus, prin această suspendare a unor trenuri – am mai analizat din ele, vreo două – trei am mai băgat, probabil o să mai analizăm, o să mai scoatem, o să mai băgăm – este o dinamică în aceasta.
- Oricine face ore suplimentare necompensate în cele 90 de zile vor fi plătite conform legii. Nu se va încălca legea, dar iar spun legea și interesul CFR Călători.