Dorel Acatrinei (AUR), apel către autorități pentru aplicarea rapidă a Deciziei CJUE în sprijinul transportatorilor români
Deputatul Dorel Acatrinei solicită autorităților române să ia măsuri urgente pentru implementarea Deciziei Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), care a anulat obligația din Pachetul de Mobilitate ca vehiculele de transport să se întoarcă la fiecare opt săptămâni la centrul operațional al companiei. Această decizie reprezintă o victorie majoră pentru transportatorii români, puternic afectați de această prevedere inechitabilă, însă întârzierea răspunsului autorităților ar putea compromite beneficiile ei. Până la această oră, reprezentanții Guvernului nu au transmis niciun răspuns.
Potrivit deputatului, „CJUE spune că legiuitorul Uniunii nu a stabilit că dispunea de suficiente informații care să îi permită să evalueze proporționalitatea acestei măsuri, drept urmare a decis să o anuleze. Unele țări europene au introdus acțiuni în anulare la Curtea de Justiție a Uniunii Europena împotriva Pachetului Mobilitate 2 adoptat de legiuitorul Uniunii Europene, și anume Parlamentul și Consiliul, în 2020. Întoarcerea camioanelor în statul membru în care au primit autorizația, la fiecare opt săptămâni, urma să conducă, potrivit celor 9 state, la creșterea numărului de curse goale care, în schimb, va genera emisii suplimentare de CO2 din sectorul transporturi rutiere”. Măsura fusese intens criticată de transportatorii români, precum și de alte nouă state membre, care au arătat că aceasta ar genera „curse goale” inutile, emisii suplimentare de CO2 și costuri disproporționate pentru companiile din Europa de Est. Studiile de specialitate, precum cel realizat de KPMG, estimau pierderi financiare de 4,5 miliarde de euro pentru transportatorii români și riscuri ridicate de relocare a afacerilor.
Impactul asupra României
România, ocupând locul 8 în piața de transport rutier din UE, se bazează pe acest sector pentru aproximativ 5% din PIB și contribuții semnificative la exportul de servicii. Obligația întoarcerii camioanelor a afectat direct competitivitatea transportatorilor români, care deja întâmpină dezavantaje precum impozitarea diurnelor și neaderarea la Spațiul Schengen.
Deputatul Acatrinei a subliniat, în cadrul mai multor interpelări, că neconcordanțele și lipsa unor măsuri concrete pentru sprijinirea transportatorilor vor duce la pierderi economice considerabile, inclusiv o reducere cu peste 5% a PIB-ului în următorii ani.
Apel pentru acțiune imediată
În ciuda importanței Deciziei CJUE, autoritățile române nu au transmis încă un răspuns clar cu privire la aplicarea ei în România și nici la întrebările adresate de către deputatul Dorel Acatrinei:
- Ce măsuri concrete au fost luate pentru ca transportatorii români să nu mai fie amendați în baza unei obligații deja declarate nejustificate de CJUE?
- Care este calendarul acțiunilor pentru adaptarea legislației naționale la Decizia CJUE?
- Cum vor fi notificați transportatorii români cu privire la noile reglementări?
Deputatul Dorel Acatrinei subliniază că implementarea rapidă a acestei decizii este vitală pentru a evita alte pierderi economice și pentru a susține un sector care reprezintă un pilon esențial al economiei românești. Totodată, autoritățile trebuie să asigure un cadru legislativ echitabil, care să elimine discriminarea transportatorilor români și să sprijine creșterea sustenabilă a acestui domeniu.