Directorul Poștei anunță posibilitatea închiderii tuturor oficiilor, pe motiv că nu aduc profit UPDATE Explicații și un pas înapoi
Directorul Poştei spune că vrea să desfiinţeze toate oficiile poştale pentru că nu sunt profitabile.
Măsura nu ar fi luată brusc, ci închiderea s-ar face treptat, de dragul angajaţilor cu ani de muncă la Poşta Română.
Dar directorul Valentin Ștefan nu mai vrea să vândă timbre pentru că nu face profit, ci în schimb va închiria spaţiile comerciale şi va moderniza singura companie de curierat şi servicii poştale din România care ajunge în toate colţurile ţării.
După declaraţiile sale tranşante, Poşta a venit cu un comunicat în care dezminte că închiderea oficiilor poştale ar fi o prioritate pentru companie. Documentul nuanţează spusele şefului şi dă explicaţii de genul: „domnul director a vrut să spună că…”
Ce-a spus şeful Poştei
„Vom închide oficiile poștale. Miza pentru care încă le ținem deschise este că, totuși, încă avem oameni pentru care avem o datorie morală, care și-au dedicat viața Poștei Române. Sunt oamenii care au lucrat 30-40, unii chiar 50 de ani pentru o companie și nu poți sa le spui: «de mâine caută-ți de lucru».
Așa că gradual începem sa le închidem, să reducem activitatea în oficiile poștale.
O să vă dau un exemplu: vindeam niște timbre pentru Ministerul Justiției care aveau o valoare de 10 bani. Pentru 10 bani, comisionul nostru era de 5%. Nu poți să ai salarii și să fii profitabil când tu faci un maxim de 2 bani din produsul pe care tu îl vinzi.
Deci miza noastră nu este acolo, sigur ne dăunează la reputație, la imagine, dar oficiile poștale nu sunt profitabile și nu au niciun viitor.
Deci o să le închidem, reducem activitatea, închiriem spații, facem mai mulți bani din închiriere decât din vânzarea de timbre și transformăm compania într-o companie modernă. (…) Ne dorim să avem salarii mai bune, ca salariații sa fie mai relaxați, încercăm să transformăm prin training-uri și pregătire profesională acei salariați care sunt la cursul carierei ca să fie cât mai customer oriented, dar în același timp oficiul poștal nu are niciun viitor și nu avem de gând să îl păstrăm”, a declarat Valentin Ștefan, în cadrul evenimentului European Digital Commerce Summit 2024, citat de Economica.net.
Precizări de la Poşta Română
După ce aceste declaraţii au făcut vâlvă în presă, Poşta Română a venit marţi seara cu un comunicat în care vorbeşte despre cu totul altceva, în niciun caz închiderea tuturor oficiilor.
Documentul remis presei arată că neprofitabilitatea subunităţilor poştale este o temă serioasă care necesită o dezbatere profundă, în condiţiile în care pentru aproape 1.000 de ghişee poştale rurale, venitul mediu lunar este de aproximativ 1.700 lei, la o cheltuială de aproximativ 8.000 lei/lună. Însă închiderea oficiilor poştale nu reprezintă o prioritate pentru companie.
„Poşta Română nu ia în considerare reducerea prezenţei sale în ţară, prezenţă pe care şi-a consolidat-o în ultimii ani, când pentru prima oară, în anul 2023, a reuşit să aibă cel puţin un salariat în fiecare UAT din România. Închiderea oficiilor poştale nu reprezintă o prioritate pentru Compania Naţională „Poşta Română” S.A. Închiderea şi deschiderea de subunităţi poştale este un proces continuu, început în urmă cu 34 ani. Anual, aproximativ 500 subunităţi poştale sunt închise, în timp ce multe altele se deschid”, se arată în comunicatul citat de Agerpres.
Poşta precizează că se află într-un proces amplu şi continuu de transformare care urmăreşte adaptarea la nevoile actuale ale clienţilor, eficientizarea operaţională şi alinierea la tendinţele internaţionale din sectorul serviciilor poştale.
Astfel, reţeaua de last-mile delivery reprezentată de poştaşi, curieri şi agenţi poştali este într-un proces de consolidare şi modernizare, având în prezent un număr de peste 11.000 persoane.
„În declaraţiile sale, directorul general a ţinut să sublinieze faptul că unele oficii poştale sunt neprofitabile şi că toate companiile de poştă din Europa au adoptat o politică de reducere a prezenţei teritoriale prin oficii poştale.
Poşta Română se înscrie în acest trend de modernizare a companiilor de poştă prin transformarea prezenţei poştale din România dintr-o prezenţă mixtă de subunităţi proprii, închiriate sau în regim de semi-franciză, într-o prezenţă PUDO (pick-up drop-off points) în sistem propriu sau în regim de franciză.
Totodată, directorul general a declarat că reducerea prezenţei prin subunităţi poştale se face treptat, prin ieşirea naturală a salariaţilor din sistem, şi nu într-un mod abrupt, aşa cum s-a întâmplat în Ungaria în anul 2023 şi 2024, când au fost închise peste 300 de oficii, respectiv 100 de oficii poştale”, susţine sursa citată.
O lovitură pentru rural
Decizia de închidere a oficiilor poştale ar avea un impact semnificativ în special în mediul rural sau în orașele mici, unde aceste ghişee au rămas puncte esențiale de acces la servicii de bază.
O categorie vulnerabilă este reprezentată de pensionarii care nu sunt familiarizați cu tehnologia modernă și care se bazau pe oficii pentru a-și primi pensiile în numerar.
Poșta Română este cel mai mare operator de profil din țară, având:
- 24.000 de angajați
- 5.600 de unități poștale
- 41 de oficii județene și 8 sucursale regionale
- afaceri anuale de peste 1 miliard de lei