România, țara trenurilor lente și depășite. Cât va face pe șine, în 2025, un tren care în anul 2000 făcea două ore și jumătate
Trenurile din România ajung tot mai greu și mai târziu la destinație. Garniturile circulă cu o viteză mai mică de 50 de kilometri pe oră în unele zone, iar pentru pasageri călătoria este de multe ori o loterie.
Din păcate, deși căile ferate au nevoie de reparații și modernizări, mult prea puține șantiere au fost deschise.
În 2025 călătoria cu trenul se anunță și mai lungă pentru că la durata actuală vor fi adăugate în mersul trenurilor deja clasicele minute de întârziere, conform Club Feroviar. De pildă, de la București la Craiova ori Arad veți face cu o oră în plus.
Femeie: „La nivelul anilor 2000 ajungeam la București în 2 ore și jumătate, speram că în viitorul foarte apropriat pentru momentul acela o să ajungem într-o oră și jumătate, iar timpul a crescut. Venim de la Craiova, a crescut până s-a ajuns la situația de azi, deci patru ore și jumătate”.
Femeie: „Nu se poate călători în condițiile astea. Întârzieri de 20 de minute, de o oră la 2 pași de București”.
Doar pe o singură rută se poate circula cu viteza maximă
Viteza medie a unei garnituri de călători în țara noastră este de 45 de kilometri pe oră în cazul trenurilor REGIO. Cu toate că limita de viteză este de 160 kilometri pe oră, pe o singura rută se poate circula așa, pe ruta București–Constanța. Nu doar trenurile vechi sunt de vină ci și infrastructura.
În România sunt aproximativ 20.000 de kilometri de cale ferată cu vechime de 45 de ani în medie. Din păcate, în ultimii ani lucrările de modernizare sau reabilitare au avansat destul de lent, iar din această cauză trenurile sunt obligate să circule cu restricții de viteză în unele zone.
Pe de altă parte, apar întârzieri și în zonele unde, în sfârșit, se lucrează doar că se circulă pe un singur fir. Până acum responsabilii au reabilitat doar 600 de kilometri din infastructura feroviară. Încă 1.200 de km sunt în curs de modernizare iar pentru mai bine de o mie sunt făcute proiecte.
De exemplu, între Chiajna şi Grădinari este refăcută suprastructura feroviară. Un sens deja a fost reabilitat, iar trenurile pot să circule și cu 120 de km pe oră.
Rodrigo Maxim, Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România: „Până în anul 2027, la sfârșitul lui, să avem circa 15% din infrastructură modernizată ceea ce și restul în stare de degradare, iar restul sunt într-o continuă stare de degradare”.
Planuri pe hârtie sunt. Deși conform unui proiect trebuia să cumpăram 37 de trenuri, doar unul a fost adus în România anul trecut și este de atunci în teste. În mod normal ar fi trebuit să între în circulație în decembrie 2023.