Eliminarea casierilor a cauzat probleme în magazine, determinându-le să readucă personalul

Tot mai mulți comercianți își digitalizează magazinele. De la produse care se adaugă automat în coș, după ce clientul a pus mâna pe ele și până la aplicații inteligente care înlocuiesc angajații, toate sunt folosite de retaileri.

Acest val de automatizări vine cu promisiunea unei experiențe mai rapide la cumpărături. Sunt însă și dezavantaje. Pe lângă reducerea locurilor de muncă, odată cu aceste sisteme și în lipsa angajaților, au crescut cazurile de furt din magazine.

Suntem într-unul dintre primele magazine complet automatizate de la noi. Asta înseamnă că în interior nu vom găsi nici personal, nici case de marcat. Încă de la intrare, sute de ochi artificiali, montați pe tavan, analizează atent fiecare mișcare a clienților.

Mircea Bucur, directorul IT al unui retailer: „Avem 523 de camere de luat vederi care analizează traseul omului în interiorul magazinului. Avem 1.000 de senzori pe rafturile noastre care ajută la detectarea produselor. Fiecare produs are un loc bine definit în magazin”.

Cu alte cuvinte, odată ce punem mâna pe produse ele sunt atribuite profilului nostru, iar când ajungem la aparatul de plată, vor apărea automat pe bon. Tot ce trebuie să facem este să plătim cu cardul totalul afișat pe ecran.

Astfel de sisteme inteligente, care nu mai au nevoie de prezența fizică a angajaților, sunt tot mai folosite de comercianți. Fie că vorbim de magazine alimentare, de haine, încălțăminte și chiar de farmacii. Supermarketurile au case automatizate de marcat, unde oamenii își pot scana singuri produsele, dar și aplicațiile mobile.

Deși aceste sisteme au fost gândite să scurteze timpul la cumpărături, în realitate, câștigători sunt comercianții sunt de părere clienții.

Dragoș Frumosu, reprezentant al Sindalimenta: „Sigur, dacă s-ar reduce numărul de locuri de muncă și acest procent s-ar regăsi în prețuri, în reducerea prețurilor, atunci ar fi, poate, un lucru benefic și pentru populație. Dar eu sunt convins că în comerț nu vom întâlni această situație, în condițiile în care reducem locurile de muncă și ele devin automatizate, și mă refer la case”.

Client: „E mai simplu la casier. Mergem, le dăm, le scanează și noi plătim”.

Pe de altă parte, odată cu aceste automatizări și în lipsa personalului au crescut și cazurile de furt. La firmele de pază sună mai des alarmele, iar furturile din magazine au ajuns să le depășească pe cele din locuințe, spun agenții de securitate.

Flavian Crizboi, reprezentantul unei firme de securitate: „Pleacă de la tiparul omului care încearcă să ascundă sub coș anumite produse mai scumpe. Sau sunt tiparele mai complexe în care ascund în bagaje care sunt înfoliate cu folie de aluminiu”.

Din această cauză, mari lanțuri de magazine din Marea Britanie și Franța, de pildă, au decis să scoată din uz sistemele automate și să revină la metodele clasice, cu angajați.