Cum am ajuns să mâncăm pâine de la străini. Din grânarul Europei, România este acum al patrulea cel mai mare importator de grâu din UE
Din grânarul Europei, România este acum al patrulea mare importator de grâu din Uniunea Europeană.
Cele mai mari cantități vin acum din Moldova, care ne-a trimis de peste 17 ori mai mult grâu decât înainte de războiul din Ucraina. Efectele se văd și la raft. Ajungem să mâncăm pâine de la străini și să plătim de mai bine de 5 ori costul pentru un kilogram de materie primă.
Cel mai popular aliment consumat de români își începe drumul pe câmp. Pentru un kilogram de grâu, cules de fermieri, plătim aproximativ un leu. Din el se pot obține maxim 700 de grame de făină, care, la raft, ajunge să coste și peste 6 lei pe kilogram. În tot acest timp, pentru o pâine de 700 de grame, cumpărată din supermarket, ajungem să scoatem din buzunar de până la 8 ori costul pentru un kilogram de materie primă.
Motivul? De la fermier, la morar, brutar, camionagiu și până la brutar, fiecare mai adaugă câte puțin la produsul finit.
În primele 25 de săptămâni ale anului comercial 2023/2024 care a debutat la 1 iunie, România a cumpărat din afara blocului comunitar peste 232.000 de tone de grâu comun, adică puțin peste 5% din cantitatea totală de 4,1 milioane de tone cumpărate de Europa, arată ultimele date ale Comisiei Europene.
Suntem astfel al patrulea cel mai mare importator de grâu comun european, după Estonia (2,3 milioane de tone), Italia (521.600 tone) și Grecia (367.200 tone) în contextul în care suntem și cel mai mare exportator – până acum am devansat liderul tradițional, Franța (2,8 milioane de tone), cu livrări de 3,6 milioane de tone.
România produce materie primă pe care o exportă și importă produse cu valoare adăugată mare. Practic, România exportă subvenția prin materia primă.
Cele mai mari importuri vin acum din Moldova și Ucraina, două piețe care au asigurat în perioada analizată 64,8% și respectiv 7,8% din totalul importurilor generate de UE.
În prezent, pâinea clasică are adaosul comercial plafonat. Asta înseamnă că vânzătorii pot adăuga doar câteva procente peste prețul la care cumpără pâinea. Conform celor mai recente date, în ultima lună a anului trecut prețul franzelei clasice a crescut cu 3,2 procente, comparativ cu luna decembrie a anului 2022.