Ciolacu a anunțat lista măsurilor luate pentru fermieri. Marile probleme ale protestatarilor rămân pe masa negocierilor
În a noua zi de proteste ale fermierilor si transportatorilor, Guvernul vrea să aprobe, joi, unele dintre măsurile convenite cu cei din stradă.
Ministrul Agriculturii i-a invitat, miercuri seara, pe cei care nu sunt reprezentați de sindicaliști să vină la negocieri.
Până atunci însă, camioanele și utilajele agricole au ocupat din nou, unele șosele.
Zeci de camioane și utilaje agricole au circulat și azi-noapte cu viteză redusă pe DN2, aproape de intrarea în Capitală.
Transportator: „Nu se rezolvă nimic din ce cerem. Totul să aprobe, ca să vedem negru pe alb scris pe ceva, dată Ordonanță, ceva. Așa, ca să… Pe vorbe, nu avem încredere. Micșorarea RCA-ului, micșorarea prețului la motorină. Să scadă impozitele”.
Fermier: „Eu plec acum, la 06:00 mă scol, intru în grajd și toată ziua o să muncesc la el și mâine seară o să fiu din nou aici. Până când nu e scris și publicat, nu mai avem încredere”.
Manifestanții sunt revoltați și de modul în care decurg negocierile între reprezentanții lor și guvernanți.
Adelin Maria, agricultor: „Noi am vrea, de exemplu, să creștem salariile la angajați. Nu putem. Pentru că măsurile fiscal-bugetare și suprataxarea ne ia banii la stat. Scăderea impozitului pe profit, eliminarea impozitului pe profitul reinvestit, scăderea CAS-ului sunt măsuri de bun simț”.
Și în Bacău fermierii au protestat și după lasarea întunericului. Zeci de utilaje au venit în coloană dinspre Adjud şi au intrat pe străzile orașului claxonând.
Solicitările protestatarilor, rezolvate parțial
Guvernul a început ședința în care va adopta un prim set de soluții care vor rezolva o parte dintre solicitările protestatarilor.
Vorbim despre schimbări mai degrabă de ordin tehnic, ce vor fi aprobate, joi, de Guvern. Asta în vreme ce subiectele majore, problemele majore ridicate de transportatori și de fermieri rămân pe masa negocierilor.
În cursul zilei de joi urmează să fie aprobate o serie de schimbări legate de controalele prin cântărire la frontiere.
De asemenea, sunt altele referitoare la limitele noi, referitoare la toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor, dar și despre o serie de reglementări privind Inspecția Tehnică Periodică, dar și atestările profesionale.
Pe de altă parte, problemele majore care au fost ridicate de transportatori și de fermieri urmează să fie în continuare discutate. Aici mă refer în primul rând la RCA, la polițele RCA și la posibilitatea plafonării tarifelor acestor polițe.
Tot subiect deschis de discuție rămâne și cel referitor la decontarea transportului elevilor, dar și subiectul care ia în calcul o restituire parțială a accizei la carburanți, la motorină.
O variantă care a fost discutată deja este aceea ca 50% din majorarea acestei accize să fie restituită. Pe de altă parte, în joi dimineață, la Ministerul Agriculturii au fost noi discuții între o parte dintre fermierii care au protestat și ministrul agriculturii.
Oficialul le-a cerut acestora scuze, le-a cerut scuze fermierilor pentru că i-a numit instigator și a anunțat, totodată, că în ședința de Guvern care stă să înceapă va fi aprobat un act normativ de echivalare a permisului de conducere categoria b cu categoria destinată tractoarelor.
Cât despre amânarea ratelor, dar și despre creditele agricole, ei bine, aceste subiecte rămân deschise. Urmează să fie negocieri și în privința acestor chestiuni.
Lista măsurilor luate pentru fermieri. Ciolacu: „Protestele lor au fost îndreptățite!”
La începutul ședinței de Guvern, premierul Marcel Ciolacu a anunțat ce măsuri vor fi luate în sprijinul protestatarilor.
Șeful Guvernului a anunțat compensații în valoare de 100 de euro la hectar pentru cultivatorii din sectorul vegetal, pentru a compensa pierderile suferite din cauza războiului din Ucraina.
De asemenea, Ciolacu a a anunțat că este de acord ca fermierii să aibă posibilitatea de a echivala permisele de tip B și B1 pentru a putea conduce tractoare.
„Așa cum am promis, aprobăm astăzi un prim pachet de măsuri convenite împreună cu fermierii și transportatorii. Am discutat și cu micii fermieri și transportatori aflați în stradă, și cu marile asociații de profil. Este clar că protestele au fost îndreptățite! Iar deciziile pe care le adoptăm confirmă că mare parte din cerințele lor sunt absolut legitime. Am promis că vom rezolva problemele oamenilor, iar eu și acest Guvern ne ținem de cuvânt!
Astfel, în privința fermierilor, avem mai multe proiecte. Acordăm un sprijin direct de 100 de euro la hectar cultivatorilor din sectorul vegetal, pentru a compensa pierderile suferite din cauza războiului din Ucraina, la culturile înființate în toamna lui 2022. Compensația pe fiecare întreprindere agricolă nu poate depăși 280.000 de euro. Estimăm peste 162.000 de beneficiari și un efort bugetar de aproape 250 de milioane de euro, sumă deja bugetată. Fermierii noștri merită din plin această compensație! În plus, mi s-a părut de bun simț și cererea de echivalare a permisului auto la categoriile B și B1 pentru a conduce tractoare, așa că o vom legifera azi.
Totodată, rezolvăm și problema utilajelor agricole, extinzând excepțiile de la înmatriculare și inspecție tehnică periodică la categoria vehiculelor lente. De asemenea, RAR va putea efectua ITP-ul la vehicole agricole sau forestiere cu laboratoare mobile chiar la sediul fermelor. Rezonabil este să nu-l pui pe fermier să-și ia utilajele din câmp sau pădure și să meargă la RAR, ci să fie exact invers.
Mai avem în primă lectură o măsură importantă: amânarea cu caracter temporar a ratelor la creditele producătorilor agricoli afectați de seceta din 2023. Sprijin total măsura și știu că se lucrează susținut, atât cu Banca Națională, cât și cu întreg sistemul bancar și Consiliul Concurenței, pentru a găsi cele mai potrivite formule tehnice. Sunt convins că finalizăm repede și această schemă de ajutor pentru fermierii afectați!”, a spus Ciolacu.
Vești importante și pentru transportatori
„Și în domeniul transportului, avem câteva ordonanțe și hotărâri de Guvern agreate împreună cu reprezentanții transportatorilor. Astfel, modificăm modul de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierelor și stabilim limite, conform legislației europene, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor. Ce toleranțe sunt permise în Europa vor fi acceptate și la noi!
De asemenea, clarificăm și elemente importante convenite cu transportatorii privind efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor lente și atestarea profesională a personalului de specialitate din transportul rutier. Corelăm dispozițiile privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale cu normele internaționale. Concret, abrogăm limita de despăgubire în cazul contractului national după modelul unei convenții recunoscute la nivel internațional, CMR. Iar limita de despăgubire va fi stabilită prin voința părților exprimată în contractul de transport. Cred cu tărie că așa reintrăm într-o logică economică!
Venim azi și cu dispoziții mai clare ce reglementează examinarea persoanelor care intenționează obținerea atestării inițiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă. Și, pe măsură ce vor fi gata noi acte normative, din setul agreat împreună cu fermierii și transportatorii, nu am vreo reținere să facem ședință de guvern în weekend sau la începutul săptămânii viitoare! ASF a anunțat deja public ca a găsit împreună cu transportatori calea spre un nivel decent al RCA la transportul de marfă: va fi un preț sustenabil, inclusiv pentru micii transportatori, cu 2-3 camioane care nu au posibilitățile firmelor cu flote mari. În plus, se permite plata în rate a RCA și posibilitatea suspendării poliței cât timp camionul este parcat pe o anumită perioadă din diverse motive.
În final, vreau să mulțumesc miniștrilor Agriculturii și Transporturilor, Florin Barbu și Sorin Grindeanu, pentru dialogul constant purtat cu fermierii și transportatorii, care va continua. Domnul ministru Boloș trebuie să reintre în acest format de dialog, fiindcă vreau să găsim soluții și pentru alte subiecte importante, precum restituirea parțială către operatorii de transport a accizei la carburanți. De altfel, dl. Boloș a fost prompt după ce a primit semnale la întâlnirea cu protestatarii privind problemele din vămi și a propus azi schimbarea conducerii Autorității Vamale Române. Voi cere noii conduceri a Vămilor să vină cu rezolvări rapide la toate cerințele legitime ale fermierilor și transportatorilor”, a adăugat premierul României.