Gheorghe Cătană (AUR) l-a interpelat pe ministrul Sorin Grindeanu: Autoritățile au abandonat calea ferată Vâlcele – Râmnicu Vâlcea. Ce a răspuns ministrul Transporturilor
Senatorul AUR Gheorghe Cătană atrage atenția asupra faptului că, în prezent, calea ferată Vâlcele – Râmnicu Vâlcea este abandonată, după ce în 2016 fusese inclusă ca proiect de modernizare în Master Planul General de Transport, cu termen de finalizare în 2026. Astăzi însă acest proiect pare abandonat – în același document apare ca „proiect în așteptare”, fără să existe fonduri alocate, ceea ce arată lipsa de expertiză a autorităților.
Modernizarea și repunerea în funcțiune a acestei rute ar însemna o reducere importantă a duratei de transport din Sibiu spre capitală. De asemenea, ar fi cea mai scurtă distanţă de traversare feroviară a României (Vest-Sud Est/Curtici-Constanţa), punctează senatorul AUR. Ruta Râmnicu Vâlce – Vâlcelele apărea în Mersul Trenurilor CFR din perioada anilor 1988-1989.
Într-o interpelare adresată Ministerului Transporturilor în luna mai, Gheorghe Cătană subliniază că această rută feroviară a dispărut de pe hartă din cauza că nu au existat analize de impact profesioniste şi nici o strategie naţională pe termen lung în transporturi.
„Ar fi o greşeală să renunţăm la relaţia feroviară scurtă Sibiu-Piteşti, prin Vâlcelele (Argeş). Această rută ar facilita viitoarea cale ferată de mare viteză Budapesta-Cluj–Sibiu-Piteşti-Bucureşti-Constanţa”, a mai spus acesta.
Ministerul Transporturilor: Proiectul este blocat din cauza unui litigiu între CFR S.A. și firma căreia i-a fost atribuită lucrarea de modernizare
Ministerul Transporturilor a transmis un răspuns oficial la interpelarea senatorului AUR Gheorghe Cătană, în care a precizat că tronsonul în cauză are termen de finalizare 2025, însă, din cauza unui litigiu între CFR S.A. și SECOL SOCIETA EDILE COSTRUZIONI E LAVORI S.A, Firma căreia i-a fost atribuită lucrarea de modernizare a tronsonului Vâlcele- Râmnicu Vâlcea în 2003.
De asemenea, Programului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021 — 2030 cuprinde realizarea unui studiu privind soluțiile de implementare o proiectului de cale ferată Vâlcele – Rm. Vâlcea (cost 5 mil. euro fără TVA), care să evidențieze mai multe aspecte, printre care:
- analiza stadiului juridic al contractului de lucrări existent;
- analiza şi evaluarea stadiului lucrărilor realizate (stabilirea degradărilor în perioada de conservare);
- revizuirea analizelor economice şi a soluțiilor tehnice propuse în studiile existente;
- propunerea unei soluții economice viabile pentru finalizarea sau conservarea proiectului.
„Continuarea lucrărilor la acest obiectiv se va putea efectua numai după stingerea litigiului şi întocmirea Studiului privind soluțiile de implementare a proiectului de cale ferată Vâlcea – Vâlcele”, se precizează în răspunsul transmis de Ministerul Transporturilor.