Petrolul rusesc continua sa intre in UE, in ciuda embargoului, prin intermediari din tari terte, in special din India
Cel putin doua petroliere cu petrol rusesc sosesc in porturile indiene in fiecare zi, adica 70 de petroliere pe luna. Dupa un anumit timp, o parte din acest petrol intra in UE sub forma prelucrata, scrie Der Spiegel.
De la inceputul razboiului Rusiei impotriva Ucrainei, UE a adoptat mai multe pachete de sanctiuni impotriva Moscovei. Din decembrie, petrolul rusesc nu mai poate fi importat in UE pe cale maritima, iar din luna februarie a acestui an, a fost introdus un embargo asupra motorinei si benzinei. Dar acest lucru nu inseamna ca petrolul rusesc nu va continua sa intre in Europa intr-o forma rafinata.
Kpler, o companie de analiza a datelor, studiaza lanturile globale de aprovizionare prin urmarirea rutelor petrolierelor si ale navelor de marfa. Potrivit acesteia, transportul mondial a fost reorganizat dupa introducerea sanctiunilor: petrolierele cu petrol rusesc la bord nu se mai indreapta acum spre tarile occidentale, ci spre cele estice: Turcia, Arabia Saudita si, mai ales, India.
Pe coasta de vest a Indiei se afla mai multe rafinarii de petrol, inclusiv cea mai mare din lume. Acolo, petrolul rusesc este transformat in benzina si motorina. Si, in aceasta forma ajunge inapoi in Europa.
In aprilie, India a livrat in UE mai mult combustibil decat oricand, potrivit datelor furnizate de Kpler. Ca furnizor, ea se afla acum inaintea Arabiei Saudite. Impreuna, cele doua tari acopera cea mai mare parte a deficitului care a existat in aprovizionarea cu combustibil a Europei de la inceputul embargoului din februarie. Dar, spre deosebire de Arabia Saudita, India nu este o tara cu rezerve uriase de petrol.
India nu sustine sanctiunile impotriva Moscovei: daca anterior importul de petrol din Rusia era prea scump si impovarator pentru companiile indiene din cauza rutei maritime lungi, odata cu inceputul razboiului situatia s-a schimbat rapid, iar Rusia a devenit cel mai mare furnizor de petrol al Indiei. Luna trecuta, tara a importat pana la doua milioane de barili pe zi de petrol rusesc, aproape 40% din nevoile sale nationale. Inainte de inceperea invaziei, aceasta cifra era de aproximativ 1%.
In acelasi timp, faptul ca o parte din petrol poate ajunge acum in Europa – intr-o forma rafinata – nu este de fapt ilegal. Pentru ca produsele prelucrate sunt considerate indiene. In acelasi timp, rafinaria de petrol Vadinar din India este detinuta in proportie de aproape 50% de compania petroliera rusa „Rosneft”.
Reamintim ca presedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat ca noul pachet de sanctiuni ale Uniunii Europene impotriva Rusiei include restrictii impotriva unui numar de companii straine care ajuta Moscova sa se sustraga sanctiunilor.
In cadrul proiectului urmatorului pachet de sanctiuni, al unsprezecelea, UE a propus pentru prima data un nou mecanism pentru a sanctiona tarile terte, considerate a fi implicate in eludarea sanctiunilor impotriva Rusiei, ajutand-o sa importe produse cu dubla destinatie.