ANPC: România a solicitat verificarea etichetelor a trei produse Fanta în statele membre UE pentru depistarea dublului standard
România a solicitat verificarea etichetelor a trei produse Fanta în toate statele membre UE pentru depistarea şi combaterea ca practică comercială incorectă a calităţii diferenţiate, în condiţiile în care au fost depistate ingrediente sau concentraţii extrem de diferite dintr-un anume ingredient, în funcţie de statul UE unde sunt comercializate aceste produse, relatează Agerpres.
Potrivit unui comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), remis joi AGERPRES, în cazul în care se va stabili că a avut loc încălcarea legislaţiei la nivel trasfrontalier se va proceda la sancţionarea dublului standard, conform prevederilor legale în vigoare, cu amendă contravenţională în cuantum de până la 4% din cifra de afaceri a companiei producătoare şi distribuitoare, ceea ce, doar în cazul României, s-ar putea ridica la peste 20 milioane de euro.
„În primul meu mandat de preşedinte al Autorităţii, în anul 2019, am invitat reprezentanţii instituţiilor similare din toate statele europene, pentru a le arăta că dublul standard există. Am fost singura ţară ce a putut pune pe masă produse ale unor mărci celebre, cu reţete diferite, având eticheta identică. Atunci am folosit pentru prima dată expresia „Nu suntem pelicanii Europei!”. Unul dintre produsele date ca exemplu atunci este cel de astăzi. Ni se transmitea, la acel moment, că există studii care arată că românilor nu le plac la fel de mult portocalele ca altor cetăţeni europeni.
La începutul celui de-al doilea mandat de preşedinte am subliniat faptul că, pe lângă ordinea necesară în ţară, voi lupta să nu fim trataţi ca cetăţeni de mâna a doua în Europa. La întâlnirea la care am participat anul trecut, la Praga, am vorbit celor prezenţi, reprezentanţi ai protecţiei consumatorilor în ţările lor, că ne trebuie o bază de date cu etichetele tuturor produselor aflate la vânzare în Europa. Am reuşit să conving pe unii dintre participanţi de necesitatea acestui demers, aşa cum încerc să o fac şi astăzi, la nivelul Parlamentului ţării noastre. Transmit un mesaj ferm tuturor producătorilor, distribuitorilor şi comercianţilor care au la vânzare produse în mai multe ţări europene: suntem toţi egali, avem aceleaşi drepturi şi trebuie să fim respectaţi la fel! Vom continua acţiunile, până ne vom face înţeleşi. Indiferent de numele şi mărimea operatorului economic, ANPC şi eu personal vom face tot ceea ce ne stă în putinţă pentru ca drepturile dvs., în calitate de cetăţeni europeni, să fie respectate!”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, în comunicatul citat.
În urmă cu 5 luni, România, prin ANPC – în calitate de Birou Unic de legătură şi autoritate competentă, în sensul Regulamentului 2394/2017, de cooperare transfrontalieră – a transmis o alertă, în cadrul sistemul Internal Market Information al Comisiei Europene, solicitând verificarea, în statele membre ale Uniunii Europene, a etichetelor produselor Fanta Portocale, Fanta Portocale Zero Zahăr şi Fanta Lămâie.
Joi, 12 ianuarie 2023, ţara noastră a solicitat iniţierea unei acţiuni coordonate de către România, la nivelul UE, de verificare comună, împreună cu Autorităţile competente din alte state membre, care au atribuţii de identificare a presupusei încălcări, pe scară largă a prevederilor Directivei nr. 2161/2019.
„Această iniţiativă reprezintă, practic, un pionierat în depistarea şi combaterea, ca practică comercială incorectă, a calităţii diferenţiate – aşa-numitul „dublu standard” – pentru cele 3 produse consumate, în cantitate mare, de către cetăţenii europeni”, susţin reprezentanţii ANPC.
Astfel, în urma analizelor realizate de ANPC, a etichetelor acestor produse comercializate pe teritoriul UE, în cazul produsului Fanta Portocale cu zahăr sau cu zahăr/îndulcitori, conţinutul de suc de portocale este următorul: sub 5%, în 3 state membre, 5%, în 13 state membre, 6%, în 4 state membre, 8%, în 3 state membre, 12%, în 2 state membre, 20 %, în 2 state membre.
În cazul produsului Fanta Portocale Zero Zahăr (cu îndulcitori) conţinutul de suc de portocale diferă astfel: 3%, în 10 state membre, 4%, în 5 state membre, 7%, în 2 state membre, 8%, într-un stat membru şi 12 %, într-un stat membru. În ceea ce priveşte produsul Fanta Lămâie (cu îndulcitori), acesta are conţinutul de suc de lămâie diferit, astfel: 1%, în 3 state membre, 3%, în 5 state membre, 6%, în 4 state membre, 12%, într-un stat membru.
Potrivit ANPC, au fost înregistrate diferenţe semnificative privind utilizarea sau nu, la aceste trei produse, a anumitor aditivi cu proprietate de colorare şi utilizarea diferenţiată de ingrediente, faţă de formula generală.
„Există diferenţe şi în ceea ce priveşte variantele de îndulcire, în cazul produselor din gama Fanta Portocale, la nivelul UE, şi anume: conţinut exclusiv de zahăr, la 5 state membre, amestec de zaharuri şi îndulcitori, la 15 state membre, utilizarea siropului de fructoză-glucoză, la 2 state membre, utilizarea amestecului de zahăr şi a siropului de fructoză-glucoză, într-un stat membru, utilizarea siropului de fructoză-glucoză şi a îndulcitorilor, în 4 state membre. Tot din analizarea etichetelor de pe produsele din gama Fanta Portocale, a rezultat că se utilizează diferenţiat, ingrediente cu rol de colorare, la nivel comunitar, după cum urmează: concentratul de morcovi, în 2 state membre, coloranţi, într-un stat membru, caroten, în 24 de state membre”, se mai arată în comunicatul ANPC.
În concluzie, reprezentanţii Autorităţii pentru protecţia consumatorilor susţin că există o calitate diferenţiată a produsului supus analizei şi comercializat în diferite ţări din UE (pe baza declaraţiei producătorului, oglindită în etichetele aplicate pe ambalajele de desfacere), producătorul afirmând că „reţetele sunt adaptate în diverse zone geografice” şi că se ţine cont de preferinţele consumatorilor, iar legislaţia nu face referinţă la reţetă generală.
În conformitate cu legislaţia UE, comercializarea unui produs ca fiind identic cu cel comercializat într-un alt stat membru, contrar faptului că acesta are o compoziţie sau caracteristici semnificativ diferite, ar putea induce în eroare consumatorii în mod incorect şi contrar prevederilor legale, dacă acest lucru nu poate fi justificat prin raţiuni legitime şi obiective. ANPC precizează că nu au fost comunicate din partea operatorului economic documente concludente care să susţină diferenţierea produselor menţionate.
„Această conduită de a pune pe piaţă produsele menţionate mai sus poate reprezenta o practică comercială incorectă, respectiv acţiune înşelătoare a operatorului economic în raport cu consumatorul, interzisă şi sancţionată prin legislaţie având în vedere faptul că orice consumator aşteaptă din partea operatorului economic să pună pe piaţă produse calitative cu aceleaşi caracteristici pe tot teritoriul Uniunii Europene. Astfel practica este de natură a induce în eroare sau susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina să ia o decizie de tranzacţionare pe care, altfel, nu ar fi luat-o”, se mai arată în documentele transmise de ANPC.