SONDAJ: Scumpirea materialelor de construcţii, costurile mai mari la utilităţi şi războiul de la graniţă frânează apetitul românilor pentru renovarea caselor. Doar 10% ar aloca peste 5.000 de euro pentru renovare
Românii sunt interesaţi de îmbunătăţirea spaţiului în care locuiesc, însă cifrele sunt mai mici decât anul trecut, aceştia apreciind că preţurile în creştere ale materialelor de construcţii, împreună cu majorarea costurilor la utilităţi şi războiul de la graniţă sunt principalii factori care influenţează negativ evoluţia pieţei rezidenţiale de construcţii, potrivit unui sondaj online comandat de Star Stone, cel mai mare producător român de pavaje premium destinate sectorului rezidenţial.
”1 din 2 români care locuiesc la casă au în plan lucrări de îmbunătăţire, renovare şi amenajări exterioare a proprietăţii în următorii 2 ani”, potrivit unui sondaj online comandat de STAR STONE, cel mai mare producător român de pavaje premium destinate sectorului rezidenţial.
Aproape 60% dintre aceştia vor aloca până la 1.500 de euro pentru un astfel de proiect, 20% iau în calcul un buget de până la 3.000 de euro, 12% – de până la 5.000 de euro, iar 10% vor aloca peste 5.000 de euro.
”Deşi românii sunt, în continuare, interesaţi de îmbunătăţirea spaţiului în care locuiesc, cifrele sunt mai mici decât anul trecut, aceştia apreciind că preţurile în creştere ale materialelor de construcţii, împreună cu majorarea costurilor la utilităţi şi războiul de la graniţă sunt principalii factori care influenţează negativ evoluţia pieţei rezidenţiale de construcţii”, relevă sondajul.
Peste jumătate dintre cei care vor face renovări exterioare în următorii 2 ani se vor axa pe lucrări de tâmplărie, de renovare a acoperişului şi de termoizolaţii, 35% sunt interesaţi de montaje de pervazuri pentru ferestre, 42% de amenajări peisagistice, iar 25% dintre aceştia iau în calcul să monteze pavaje în curţile locuinţelor.
Mai mult de o treime vor monta pavaj premium cu aspect de piatră naturală, iar un sfert vor opta pentru pavaj premium vibropresat (25,22%).
„Montarea de pavaje a devenit un lucru tot mai obişnuit în proiectele de amenajări exterioare. Din ce în ce mai populare, modelele de dale de pavaj sunt o opţiune foarte utilă şi de durată pentru personalizarea spaţiului. Statistic, în Europa sunt montaţi, anual, 100 de metri pătraţi de dale de pavaje de persoană în fiecare an. În România, deşi departe de aceste statistici, vorbim de o piaţă în creştere” spune Cristian Pop, director general Star Stone.
Cât priveşte locul de achiziţie a materialelor de construcţii, peste 3 sferturi dintre români îşi cumpără materiale de construcţii pentru amenajările interioare şi exterioare de la magazine de tip DIY (Dedeman, Leroy Merlin, BricoDepot etc.). Deşi peste jumătate dintre respondenţi nu au vreo preferinţă legată de provenienţa materialelor de construcţii folosite, 40% preferă să fie produse în România.
Iar atunci când cumpără materiale de construcţii, românii ţin cont de următoarele lucruri: calitate (82%); aspect (46%); uşurinţa în montaj (39%); preţ – preferând produsele mai ieftine (36%).
În ceea ce priveşte periodicitatea cu care românii fac lucrări de amenajări interioare sau exterioare, 25% aleg să facă asta anual, îmbunătăţind gradual locul în care trăiesc. Totodată, circa 15% dintre români schimbă câte ceva prin casă şi prin curte în fiecare sezon, iar 23% la fiecare 2 – 3 ani.
Sondajul a fost realizat în mediul online, pe un eşantion reprezentativ de 1.189 de respondenţi şi are o marjă de eroare de +/- 2%.
Star Stone este cel mai mare producător român de pavaje premium destinate sectorului rezidenţial. Prezentă pe piaţa din România încă din 2008, compania a intrat în 2019 şi pe piaţa din Ungaria, iar în 2020 şi în Belgia, unde comercializează, printr-o reţea de distribuţie, dale de pavaj, bolţari, piatră decorativă, accesorii de gard, borduri de piscină etc. La nivel naţional, compania dispune de o reţea de peste 300 de distribuitori şi reţelele DIY Dedeman şi Hornbach.