Justiția, contrazisă de experți militari în scandalul kerosenului de proastă calitate
Recent, procurorii DIICOT au ajuns la concluzia că siguranța națională a fost pusă în pericol, iar țara noastră ar fi fost pusă, temporar, în situația în care să nu-și mai poată îndeplini îndatoririle față de NATO.
Asta după ce Armata Română ar fi fost înșelată cu trei vapoare cu kerosen de proastă calitate, iar mai multe aeronave de luptă MiG-21 Lancer s-ar fi stricat după ce au fost alimentate cu combustibil neconform. „Neconformitățile existente, constatate cu privire la specificaţiile tehnice carburanţilor proveniţi din cele trei vase (folosite la livrarea petrolului de aviație – n.red.), au condus la deteriorarea unor aparate de zbor tip MIG 21 Lancer, care au ajuns în custodia S.C. Aerostar S.A. Bacău, unitatea de specialitate din România responsabilă cu reparaţia şi service-ul aeronavelor militare”, se arată în documentul magistraților citat de gandul.ro.
Punctul de vedere al acestora este contrazis, însă, de militari cu experiență, conform Adevărul.
„Petrolul de aviație importat și livrat de Jetfly Hub a ajuns în toate bazele Forțelor Aeriene. Peste tot a funcționat și cu excepția a două MIG-21 LanceR de la Câmpia Turzii aeronavele Forțelor Aeriene nu au avut probleme. Și nici nu aveau cum să aibă, pentru că petrolul de aviație este analizat de specialiștii MApN în laboratoare de mai multe ori. Probele respective se păstrează chiar și șase luni în eventualitatea petrecerii unui accident pentru reanalizarea lor. Ca o concluzie, petrolul de aviație era bun. Nu au suferit avarii nici avioanele F-16 Fighting Falcon de la Borcea, nici cele C 27J Spartan, care sunt mai pretențioase la combustibil decât avioanele de fabricație rusească, dar nici elicopterele. Mai mult, repet, nici MIG-urile nu au avut probleme, cu excepția a două aparate. Și aici avem două variante. În primul rând, ar putea fi vorba de o problemă de mentenanță. Apoi, este posibil ca Aerostar SA să fi dat vina pe calitatea combustibilului tocmai pentru că are relații contractuale cu MApN care prevăd și garanția reparațiilor executate. Concluzia specialiştilor Aerostar Bacău a fost aceea că din cauza utilizării petrolului au rezultat pompe de combustibil deteriorate, iar acest lucru a fost preluat de procurorii care nu au considerat necesar să consulte un expert independent”, au precizat sursele citate.