Puterea de cumpărare a românilor s-a erodat. Calitatea şi preţul, decisive în realizarea unei achiziţii
Cei mai mulţi dintre românii din marile oraşe au fost dispuşi să aloce între 200 şi 500 de lei anul acesta pentru cadourile de Paşti, aceeaşi sumă fiind prevăzută şi pentru masa festivă de Paşti, arată cel mai recent studiu Future Consumer Index, realizat de EY România.
Totodată, 2022 a fost un an în care nici biletele de avion, nici pachetele de vacanţă nu au avut căutare. Din câte se pare, românii sunt, asemeni respondenţilor indexului global, îngrijoraţi de evoluţia economică viitoare, astfel încât într-o proporţie covârşitoare declară că intenţionează să economisească sume mai mari (68%) şi să investească în educaţie (22%). Erodarea puterii de cumpărare s-a văzut în sumele alocate pentru sărbătorile de Paşti de anul acesta. Astfel, deşi 63% au declarat că nu au aşteaptat o campanie de reduceri şi nici nu au economisit pentru a face cumpărăturile pentru masa de Paşti , majoritatea respondenţilor studiului EY România – 65%, au spus că au alocat între 200 şi 500 de lei anul acesta. Un procent de 28,5% dintre ei au spus că au fost dispuşi să cheltuiască între 500 şi 1.000 de lei. În acelaşi timp, 8,7 % au arătat că au prevăzut cheltuieli de sub 200 de lei, acelaşi procent indicând şi că au fost gata să scoată din buzunar peste 1.000 de lei. Majoritatea au declarat că au cheltuit cu 30% mai mult decât anul trecut.
În ceea ce priveşte cadourile oferite anul acesta de Paşti, 44% dintre respondenţi au arătat că ele s-au situat între 200 şi 500 de lei, 21,5 % între 500 şi 1.000 de lei, 19,3 % sub 200 de lei şi doar 15 % au spus că au trecut de 1.000 de lei. Totodată, cei care au completat răspunsurile pentru studiul Future Consumer Index au arătat că au resimţit în proporţie de 37,3% o creştere a valorii cumpărăturilor de anul acesta de cel puţin 10-20%, în vreme ce 18% dintre respondenţi au spus că au văzut o creştere şi de 30% şi peste anul acesta.
De asemenea, este de remarcat şi că un procent destul de important, 22%, a spus că sumele cheltuite au fost comparabile cu cele de anul trecut. ”De doi ani aşteptăm o revenire la normalitate. Tocmai când părea că suntem aproape, ne-am apropiat de o nouă criză. Şi, dacă studiul global EY Future Consumer Index a arătat cum, într-o perioadă de creştere a inflaţiei şi de tulburări globale, oamenii din întreaga lume au regândit fundamental felul în care îşi trăiesc viaţa şi s-au întrebat ce relaţie îşi doresc cu adevărat cu consumerismul şi valorile acestuia, şi studiul EY România ne arată schimbări mari în comportamentul consumatorului român”, declară Georgiana Iancu, Partener, liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
”Am trecut destul de brusc, aş zice, de la frenezia cumpărăturilor şi euforia sumelor mari alocate sărbătorilor de la finalul anului trecut – peste 1.500 de lei, la mai multă cumpătare în alocările bugetare. Ba, mai mult, românii încep să urmeze trendul global şi să economisească, respectiv să investească în educaţie”, a mai spus Georgiana Iancu.
Studiul EY România arată că, în contextul economiei actuale, cele mai importante criterii în funcţie de care se va lua decizia de cumpărare sunt: calitatea – 65,6%, preţul – 37,3%, sustenabilitatea produselor – 20%, posibilitatea de livrare la domiciliu – 19,7%, provenienţa – produsele tradiţionale în detrimentul unor produse de import – 18, 9%, proximitatea – 12,2%. Doar 10% dintre respondenţi iau decizia de cumpărare în funcţie de puterea brandului. Când li s-a cerut să evalueze impactul situaţiei actuale – criza geopolitică, sanitară, economică, majorarea inflaţiei -asupra situaţiei personale, cei mai mulţi (68%) dintre respondenţi au răspuns: ”Acum încerc să economisesc mai mulţi bani decât în trecut”, 48,3 % că au reuşit să-şi atingă (unele sau toate) obiectivele financiare, deoarece au economisit în timpul pandemiei, în vreme ce 19% au declarat că li se pare dificil să plătească pentru produse esenţiale, cum ar fi alimente, îngrijire medicală şi locuinţă. 60% dintre cei care au completat chestionarul au declarat că li s-au redus investiţiile, 41% că li s-au redus dividendele, iar 22% că au suferit pierderi financiare. ”Incertitudinea privind gestionarea costurilor de trai în creştere a determinat 60% dintre respondenţii globali să-şi dorească să economisească mai mult în viitor, iar jumătate dintre ei au anunţat că deja adoptaseră acest comportament. Faptul că tendinţa se regăseşte şi în cazul consumatorilor români, dar şi că aproape o cincime dintre ei se confruntă cu greutăţi financiare nu arată decât o nouă diminuare drastică a încrederii consumatorilor, care împinge şi mai departe în timp revenirea aşteptată a consumului”, crede Georgiana Iancu.
62% dintre respondenţi sunt de părere că va dura cel puţin 1-2 ani până când situaţia economică provocată de creşterile de preţuri la energie şi de conflictul geopolitic nu ne va mai influenţa modul în care ne trăim viaţa, în vreme ce 18% cred că conflictul geopolitic şi criza economică vor dura cel puţin 4-12 luni. De remarcat procentul mare al celor care spun că nu pot estima – 17,2%. În ceea ce priveşte tendinţele pe următoarele şase luni, românii estimează că vor aloca cele mai mari sume de bani pentru produsele alimentare, pentru economii şi investiţii, dar şi pentru educaţie şi experienţe – relaxare, divertisment şi sport. De asemenea, atunci când vor lua decizia de cumpărare, majoritatea respondenţilor (între 70-76%) declară că vor ţine cont de reputaţia companiei, se vor ajuta de recenziile produselor, dar vor fi atenţi şi la grija companiei faţă de angajaţi. Pe următoarele locuri în luarea deciziei se află transparenţa de care dau dovadă companiile, dar şi activităţile de susţinere a comunităţii – afirmaţie valabilă pentru 59,2% dintre respondenţi.
Românii au aşteptări mari de la companii: ”Comportamentul companiei este la fel de important ca produsele/ serviciile vândute” cred cei mai mulţi dintre consumatori, pe locurile următoare situându-se responsabilitatea în influenţarea unor schimbări pozitive în lume şi grija faţă de angajaţi care, potrivit respondenţilor studiului EY, ar trebui să vină înaintea profitului. Studiul EY România evidenţiază şi preocupările faţă de mediu ale consumatorului român. Astfel, cei mai mulţi s-au arătat îngrijoraţi faţă de nivelul mare de deşeuri cu care ne confruntăm, dar şi de gradul de poluare al apei şi al aerului. Schimbările climatice îngrijorează şi ele un număr mare de respondenţi, ca şi respectarea drepturilor omului. Surprinzător, pe ultimul loc între preocupări se află inegalitatea bogăţiei.