Bacalaureat unic axat pe competenţe minime, indiferent de forma de învăţământ
Bacalaureat unic axat pe competenţe minime, indiferent de forma de învăţământ, şi posibilitatea ca liceele, unde cererea depăşeşte oferta, să poată organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naţionale, se află printre propunerile proiectului „România Educată”, care se află în faza de încheiere a consultărilor.
Consilierul prezidenţial Ligia Deca a explicat, marţi, că proiectul „România Educată” propune examen naţional de Bacalaureat axat pe competenţe minime. Bacalaureatul unic, pe model Pisa, îl vor putea susţine şi elevii de la şcoala profesională.
„Nu ne dorim o mie de variaţii ale Bacalaureatului”, a precizat consilierul prezidenţial.
Ligia Deca a arătat că o altă propunere a proiectului „România Educată” vizează posibilitatea ca liceele unde există cerere mare să poată organiza, înaintea Evaluării Naţionale, examene de admitere.
„Este o discuţie deschisă. Nu ne dorim schimbări bruşte prin proiectul ‘România Educată'”, a arătat consilierul prezidenţial.
În ceea ce priveşte învăţământul liceal, vor exista trei rute – teoretic, profesional şi vocaţional – cu aceeaşi durată (patru ani). Transferul între aceste rute se poate realiza anual, fiind axat pe competenţe.
„Dacă pe parcursul liceului copilul descoperă că are înclinaţie spre altă rută, să ştie ce probe trebuie să dea”, a spus Deca.
Pe ruta profesională, există varianta obţinerii unei certificări profesionale de nivel 3 după clasa a XI-a, a mai explicat consilierul prezidenţial.
Proiectul „România educată” mai prevede posibilitatea ca acolo unde autorităţile locale nu pot asigura cele necesare pentru funcţionarea şcolilor să poată exista o mutare a responsabilităţii la Consiliul Judeţean.
În proiect sunt incluse mai multe ţinte, între care se numără scăderea ratei de părăsire timpurie a şcolii, până la un nivel de cel mult 10%, reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcţional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%, până în 2030, toţi profesorii să aibă competenţe digitale de bază, inclusiv de predare prin instrumente digitale – digital literacy), cel puţin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competenţe digitale de bază şi minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 şi 34 de ani să fie absolvenţi de studii superioare.
Consilierul prezidenţial Ligia Deca a explicat că proiectul „România Educată” este o viziune şi nu o lege şi că urmează ca săptămâna viitoare Guvernul să adopte un memorandum prin care să fie asumate termene concrete cu privire la acest proiect.
„Într-o fereastră de doi ani ar trebui să avem primii paşi concreţi”, a spus Deca.
Preşedintele Klaus Iohannis are de luni până miercuri o serie de consultări cu mediul politic şi cu partenerii sociali pe tema proiectului „România Educată”, în contextul finalizării dezbaterii publice.