Bani europeni pentru studiile a 4 proiecte importante în Cluj-Napoca, care schimbă centrul şi zone turistice

Bani europeni pentru studiile a 4 proiecte importante în Cluj-Napoca, care schimbă centrul şi zone turistice

Studiile pentru demararea a patru proiecte importante pentru Cluj-Napoca vor fi finanţate din bani europeni, în urma unor acorduri de parteneriat încheiate între municipalitate şi Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV). 

Primăria va încheia două acorduri cu ADRNV, în scopul accesării de fonduri nerambursabile în cadrul Programului Operațional Asistență Tehnică 2014-2020. Ele sunt necesare pentru elaborarea documentațiilor tehnico-economice ale proiectelor de investiții în domeniul mobilității urbane și regenerării urbane, în domeniul infrastructurii și serviciilor publice de turism, inclusiv obiective de patrimoniu cu potențial turistic.

Este vorba despre modernizarea Pieţei Mărăşti şi a străzilor adiacente, a Căii Mănăştur – Moţilor – Mărginaşă – Uzinei Electrice, a Parcului I. L. Caragiale şi pentru amenajarea ansamblului Cetăţuie. 

Conform documentaţiilor publicate pe site-ul municipalităţii, în primă fază vor fi accesaţi 3,6 milioane de lei, fonduri europene, pentru studiile necesare demarării acestor proiecte, urmând să fie atraşi bani europeni şi pentru realizarea investiţiilor. Proiectele de hotărâre urmează să fie adoptate de consilierii locali în şedinţa de vineri, 28 noiembrie 2020. 

Piaţa Mărăşti SE SCHIMBĂ RADICAL! Parking subteran, benzi de bus şi mobilier urban

În continuarea investiţiilor de modernizare efectuate în centrul Clujului (Regele Ferdinand, Piaţa Lucian Blaga, n.red.) şi a celor aflate în derulare (Calea Moţilor, Bd. 21 Decembrie), primăria continuă revitalizarea zonelor aflate pe principala axă ce străbate oraşul, ţinând cont şi de dorinţele cetăţenilor exprimate şi votate în cadrul procesului de bugetare participativă, şi lansează o nouă provocare: reamenajarea Pieţei Mărăşti şi a străzilor adiacente, inclusiv prin realizarea unui parking subteran, pe bani europeni. 

Conform caietului de sarcini, zona studiată pentru planul urbanistic zonal cuprinde Bd. 21 Decembrie (între Biserica Sf. Petru şi sensul giratoriu), străzile Fabricii și A. Vlaicu, Aleea Bibliotecii, străzile Crinului şi Ciocârliei. 

Pe străzile principale se doreşte realizarea de benzi dedicate pentru transportul în comun şi de benzi de biciclete, dotarea cu mobilier urban, înlocuirea iluminatului public. Pe Aleea Bibliotecii este prevăzut parkingul subteran, iar pe Crinului şi Ciocârliei se doreşte lărgirea trotuarelor şi îngustarea benzilor auto. 

Calea Moţilor

Valoarea totală a investiţiei este de 54,4 milioane de lei (cu taxa pe valoarea adăugată), iar cea a exproprierilor necesare, 14,5 milioane. Finanţarea va fi realizată din bugetul local şi alte surse. Proiectantul este FIP Consulting.

Conform proiectului, vor fi patru benzi pe Calea Mănăştur (de 3 m), iar la intersecţia cu strada Mărginaşă cinci benzi de circulaţie, trotuare pe ambele părţi (lăţimi între 2 şi 5 ml), piste de biciclete în ambele sensuri (lăţimi de 2 ml). Ulterior, ar urma să fie introduse şi benzi dedicate pentru transportul în comun. 

Parcul Caragiale 

Proiectul privind reabilitarea parcului I. L. Caragiale și a străzii O. Petrovici a fost realizat de către biroul de arhitectură Vlad Rusu, are în vedere o suprafață de 5.500 mp și își propune în primul rând să crească spațiul verde și cel pietonal din centrul orașului.

Propunerea de amenajare a parcului presupune desființarea gardului viu, dar și plantarea a 44 de noi exemplare de arbori, din diferite specii, inclusiv doi arbori din specia ginkgo biloba. Soluția propusă de arhitecți presupune desființarea parcării actuale din fața Palatului Telefoanelor și extinderea parcului cu 1.400 mp.

Prin descoperirea Canalului Morii pe latura de nord a parcului se urmărește asigurarea  unui acces în vecinătatea acestuia, prin sistematizarea malului drept al canalului cu un taluz înierbat și gradene de acces la luciul de apă.

De asemenea, se propune o pasarelă pietonală peste canal, în zona mediană a parcului pentru a asigura o trecere către Sinagoga existentă pe str. G. Barițiu, dar și pentru a încuraja redeschiderea unui traseu istoric spre Dealul Cetățuii prin reconstruirea Podului Nemților peste râul Someș, într-un viitor apropiat. În cazul străzii Petrovici se dorește desființarea locurilor de parcare și se propun rasteluri pentru biciclete, o stație de alimentare biciclete și trotinete electrice, dar și bănci pentru odihnă.

Cetăţuia: accese noi, platou pietonal, redeschiderea Albinuţa. Fără parcări auto, doar autobuz şi bicicletă

Planurile pentru modernizarea Cetăţuii au fost prezentate în cadrul dezbaterii online găzduite de Centrul de Inovare și Imaginație Civică. Concursul de soluţii pentru amenajarea zonei a fost câştigat de Metapolis Architects BVBA, Atelier Mass, Ana Horhat. Amintim că modernizarea Turnului Paraşutiştilor este inclusă în acest proiect. Lucrările de modernizare a Cetăţuii ar urma să înceapă, potrivit lui Ovidiu Cîmpean, director în Primăria Cluj-Napoca, în partea a doua a anului viitor. Mai multe, AICI!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.